Blogit

Suomen Kuvalehden taloustoimittajat kommentoivat rahan liikkeitä.

Lähikauppa tekee kuolemaa

Blogit Nurkanvaltaaja 7.4.2010 08:10
Juha Jaakkola

Mikä on se kauppa, jonka nimi tuo mieleen hindulaisen luovuuden ja tuhon jumalan? Se on Siwa. Siwa taas on Suomen Lähikauppa Oy:n myymäläketju, jonka suurin omistaja on ruotsalainen pääomasijoittaja IK Investment Partners. Yhtiön muut omistajat ovat osuuskunta Tradeka ja monialakonserni Wihuri.

Suomen Lähikaupan toimitusjohtaja Leena Saarinen sai viime viikolla potkut. Omistajat kyllästyivät Lähikaupan tappioihin.

Suomen Lähikaupan liikemerkissä pyöräilee ilmeisesti Siwan tyytyväinen asiakas. Pyörän korissa näyttää olevan tölkki maitoa ja patonki. Merkki ilmentää kaupan uutta ajattelua, asiakasläheisyyttä ja palveluhenkisyyttä. Hempeä vihreys, sinitaivas ja poutapilvet herättävät epämääräisiä ajatuksia Hyvästä Elämästä.

Liikemerkillä ja julistuksilla ei yhteen muottiin puristettua myymäläketjua muuteta. Kun ketjuohjaus on vuosikaudet kieltänyt paikallisen järjenkäytön, on turha kuvitella nopeita muutoksia.

Kerron esimerkin.

Vietän paljon aikaa kylässä, jossa on K-kauppa, Siwa ja huoltoaseman elintarvikekioski. Siwa on valikoimiltaan täsmälleen samanlainen kuin kaikkialla muuallakin Suomessa. Kun pyydän, että ottaisin kuivan siiderin mieluummin jääkaappikylmänä kuin hyllystä kesänlämpimänä, minulle vastataan: ”Ei se käy. Hyllykuvat tulevat Helsingistä, ja hyllyt on täytettävä täsmälleen niiden mukaisesti.”

Ei ihme, että Siwoilla menee huonosti. Suurista Valintataloistaan ja Euromarketeistaan Suomen Lähikauppa kuitenkin luopuu, joten yhtiön tulevaisuus on tämän yhden kortin varassa.

Pääomasijoittajalle ei ole tapana kauan katsella sijoitustensa sulamista. Jotain Siwoille täytyy pian tapahtua.

Päivittäistavarakaupan asiakkaalle vaihtoehdot käyvät todella vähiin, jos Siwat myydään esimerkiksi Keskolle ja osuuskaupparyhmälle. Viime vuonnakin kahden jättiläisen markkinaosuudet kasvoivat, ja suuret kauppakeskukset valtaavat vääjäämättä lähikauppojen elintilaa. Se ei koske pelkästään lähikauppoja isolla L:llä vaan myös K-kauppiaita.

IK Investmentin kaltaisen pääomasijoittajan pankkiirit eivät itse lähde mukaan mihinkään hankkeeseen ilman lupausta omaan osuuteen yhtiön voitosta. Tuskin Lähikaupastakaan tulee kyläyhteisön tai korttelikunnan palvelukeskus ja kohtaamispaikka, jos sitä ei pidä yllä todellinen kauppias, jolla on oma näkemys, tahto ja osuus liiketoiminnan tuloksesta.

Tuskin sekään auttaa. Suurten tavaravirtojen logiikka ja logistiikka jyräävät alleen lähikauppaidealismin.

 

Nurkanvaltaaja -blogin kirjoittajat

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.