Suomen Kuvalehden taloustoimittajat kommentoivat rahan liikkeitä.

EU rakentaa liittovaltiota varovaisin askelin

Teppo Tiilikainen
Blogit Nurkanvaltaaja 7.7.2012 15:00

Kuvitus Janne Tervamäki.

Brysselin viimeviikkoinen huippukokous osoitti taas kerran, että EU pystyy päätöksiin vain pakon edessä. Nyt painetta oli enemmän kuin tarpeeksi, sillä velkakriisi uhkaa hajottaa koko euroalueen.

Huippukokous päätti keskittää euroalueen pankkien valvonnan Euroopan keskuspankkiin vuoden loppuun mennessä. Päätös oli askel kohti EU:n komission kaavailemaa pankkiunionia, jossa pankeille luotaisiin myös yhteinen talletussuojajärjestelmä. Käytännössä pankkiunioni olisi osa Saksan kaavailemaa tiivistä talousunionia, jossa komissio saa päätösvaltaa jäsenmaiden kansalliseen finanssipolitiikkaan.

Komission puheenjohtaja José Manuel Barroso toivoo, että pankkiunioni perustettaisiin jo ensi vuonna. Suunnitelma etenee kuitenkin hitaasti, sillä eurokriisin suurin maksaja Saksa on haluton ottamaan kontolleen lisää vastuita. Pankkiunioni merkitsisi tulonsiirtoa Saksalta, Suomelta ja muilta luottokelpoisilta eurovaltioilta kriisimaille. Sillä olisi siis sama vaikutus kuin paljon parjatuilla eurobondeilla eli euromaiden yhteisillä velkakirjoilla.

Saksan liittokansleri Angela Merkel näkee pankkiunionin pitkän aikavälin tavoitteena, joka voidaan perustaa vasta siinä vaiheessa, kun euroalue on tiivistynyt talousunioniksi. Brysselissä toimisi silloin 17 euromaan yhteinen valtiovarainministeriö, jolla olisi oikeus korjata euromaiden budjetteja, jos ne ylittäisivät sovitut rajat.

Suomessa Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan toimitusjohtaja Vesa Vihriälä näkee pankkiunionissa myönteisiä piirteitä. Hän uskoo, että se katkaisee valtioiden velkakriisin ja pankkikriisin välisen kohtalonyhteyden.

Suomen kansainvälisesti arvostetuin taloustieteilijä, Massachusetts Institute of Technology -yliopiston professori Bengt Holmström on samaa mieltä. Hän muistuttaa, että Euroopan valtiot ja pankit ovat nyt hukkumassa käsi kädessä. Kierre voitaisiin katkaista yhteisellä pankkivalvonnalla ja talletusrahastolla.

Lannoon oikotie

Pankkiunionin tiellä on monenlaisia poliittisia esteitä, joten siitä ei ole välitöntä apua velkakriisiin. Tiivis talousliitto ylikansallisine elimineen edellyttää kansallisen tason hyväksyntää ja uusia sopimuksia. Seuraavan kerran asiasta keskustellaan valtionpäämiestasolla vasta lokakuun huippukokouksessa.

Brysseliläisen CEPS-tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Karel Lannoo haluaisi lopettaa jaarittelun. Hänen mukaansa EU:lla ole aikaa kuukausitolkulla jatkuviin keskusteluihin, koska koko järjestelmä uhkaa romahtaa. Hänen mielestään pankkien valvonta pitäisi siirtää välittömästi Euroopan keskuspankille, jolla on tehtävään riittävästi resursseja. Samalla EU:hun pitäisi luoda rahasto yhteisen talletussuojajärjestelmän perustaksi.

Lannoon mukaan pankkiunioni voitaisiin rakentaa ilman aikaa vievää kansallista parlamenttikierrosta. Hän viittaa EU:n perussopimuksen artiklaan 127.5, joka antaa valtiovarainministereille mahdollisuuden luovuttaa pankkien valvonnan EKP:lle.

Pykälä kuului jo Maastrichtin sopimukseen. Se luotiin aikoinaan teoreettiseksi mahdollisuudeksi kuvitteellisen kriisin varalle, mutta nyt se tarjoaisi hädässä hyvän oikotien. Lannoon mielestään EKP:n toimivalta pitäisi muutenkin laajentaa samanlaiseksi kuin Yhdysvaltain keskuspankilla Fedillä.

Teppo Tiilikainen

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Keskustelu

Suomen poliitikot eivät uskalla sanoa halutaanko liittovaltiota vai ei sekä voisiko eusta hypätä miten ulos ja vaihtaa valuutta. Pitäisi olla selvät kannat eikä ajautua ajopuuna tosiasioiden eteen.

Kuin käärmettä pyssyyn, voisi olla vielä osuvampi luonnehdinta prosessista. Oleellista on että projektia viedään eteenpäin kansalaisilta kysymättä ja sen mielipiteestä välittämättä – kaikenlaiset kansanäänestykset ovat tuskallinen ja vastenmielinen kokemus EU-eliitille.
Joskus tällaista yhteiskunnallista päätöksentekoa olisi nimitetty epädemokraattisesti, mutta kaipa ne ajat ovat sitten takanapäin…
Tämänkin toimintatavan mahdollisti Neuvostoliiton romahdus, jonka taas aiheutti Mihail Gorbatšov. Että kiitoksia vain, Gorba!

Stern-lehden teettämän tuoreen mielipidemittauksen mukaan 74 prosenttia saksalaisista vastustaa EU:n kehittymistä Yhdysvaltojen mallin mukaiseksi yhteiseksi valtioksi. Eurobondeja vastustaa 73 prosenttia. Tässä mielipidemittauksessa tosin 54 prosenttia on sitä mieltä, että euron käyttöönotto oli hyvä asia. Näillä osuuksilla ei synny liittovaltiota.

Maastrichtin sopimuksen artiklat koskevat EU:ta, vaikka kyse on nyt euroalueesta. Pirun artikloissa on aina säädetty päätöksentekomenettelystä (osasin näitä aikoinaan). Muistaakseni 127 edellyttää kaikkien EU-amiden yksimielisyyttä. Iso-Britannia ei aio tähän osallistua ja suostua.

On ollut jo alusta tiedossa, että Eurooppaa ajetaan liittovaltiokuntoon. Monet eturivin poliitikot mm. Suomessa sanoivat viimeistään 80-luvulla, että Euroopasta tehdään liittovaltiota. Mutta juuri ne tahot, ketkä ovat olleet alusta asti tekemässä liittovaltiopolitiikkaa ovat väittäneet, että kyse on valtioliitosta, eikä liittovaltiosta. Näin meitä kusetetaan. Suomen eturivin poliitikot ovat käyneet ainakin 80-luvun alun jälkeen yksi toisensa perästä opiskelemassa USA:ssa liittovaltiosysteemiä. Ahokin kävi jo ainakin kerran ja nyt on menossa, jos ei jo mennyt, muka luennoimaan johonkin yliopistoon. Luennoimaan ja höpö, höpö. Amerikkalaisessa vapaassa markkinataloudessa jossa ei voi käyttää hinta- ja palkkasulkuja. Ei vuokrakattoa, ei oikein voida devalvoida, tai revalvoida. Ei voida harjoittaa myöskään laajamittaista tukipolitiikkaa. Sellaisessa systeemissä ainoa tapa pitää inflaatio kurissa on pitää suuri osa kansasta köyhinä. Kun suuri osa kansasta on köyhiä, ei kauppias voi nostaa hintoja menettämättä asiakkaita ja lisäksi köyhä tulee töihin vaikka pienemmällä palkalla jne. Inflaatio pysyy kurissa. Suomi ajettiin tahallaan rapakuntoon, täytyi luoda suuri köyhien ja pienituloisten luokka kehityksessä kohti Euroopan liittovaltiota. Ei muka tiedetty mitä seuraa löysän rahan politiikasta, Liikanenkaan ei tiennyt. Annettiin imisille toivoa paremmasta ja kehotettiin investoimaan ja yrittämään, vaikka oli tiedossa, että romahdus seuraa. Ei näitä liittovaltiovisionääripolitiikkoja paljon huolettanut, yrittäjien ja pienen Pohjoismaisen hyvinvointivaltion kohtalo. Päämäärä oli ja nähtävästi on vieläkin näille liittovaltiovisionääripolitiikoille tärkein, ei se kuinka Suomi kansakuntana voi. Tahallaan kasvatettiin ja kasvatetaan vieläkin tuloeroja. Samaan aikaan kun vietiin ja viedään puolustuskyvyttömiltä: lapsiperheiltä, opiskelijoilta, työttömiltä, vanhuksilta, vammaisilta, sairailta, pieneläkeläisiltä jne. Ei nämä kansakunnan heikoimmat voi lakkoonkaan mennä. Samaan aikaan nämä poliitikot petraavat omia ja suurituloisten tuloja ja etuuksia ylöspäin. Vuonna 2000 kansanedustajat korottivat palkkojaan yli 50% kerralla, olihan tehty kovaa työtä kansan parhaaksi. Tämä ei ole kuin alkusoittoa siitä mitä Suomelle on tulossa mennessämme kohti Euroopan liittovaltiota. Seurataan vaikka energian hinnan kehitystä Suomessa nyt ja tästä eteenpäin. Ei ahneet markkinavoimat välitä, että Suomessa palaa energiaa pelkästään lämmityksen vuoksi ihan eri tavalla kuin Etelä-Euroopan maissa, vaan vaativat koko Eurooppaan samaa hintatasoa energialle, mm. sähkölle. Suomi on tällä hetkellä päivittäistavarahinnoissa euromaiden kallein, vaikka palkkataso ei ole läheskään Euroopan kärkeä. Euroopan liittovaltiokehitys on Suomessa johtanut suureen ihmisryhmien eriarvoisuuteen ja tilanne huononee liittovaltiokehityksen myötä.

Euroopan Unionin tärkein tehtävä on erillisten eurooppalaisten valtioiden liittyminen yhteen talouskilpailussa muita maanosia vastaan, on itsestään selvää etteivät yksittäiset euroopan maat kykene tasapuoliseen sopimusneuvotteluun yhdentyviä talousmahteja vastaan (Yhdysvallat, Venäjä, Kiina), mutta yhteinäisenä pelaajana talousmarkkinoilla vaikutusvalta kasvaa.

Käytännössä järjestely vaatii standardit euroalueelle sekä yhteisen valuutan, sekä omien eurooppalaisten vahvuuksien hyödyntämisen talouskilpailussa, euroalue ei voi esim.kilpailla massamarkkinoilla eikä luonnonvarojen hyödyntämisellä.

On itsestäänselvää että rivit ovat repaleiset alkutaipaleella euroaluetta rakennettaessa, nyt on tullut aika tiivistää rivit ja laittaa raamit paikalleen jossa liikutaan, heikkouksia vahvistetaan riittävälle tasolle ettei akilleen kantapäät vaikuta liikaa kokonaisuuteen ja vahvuuksia korostetaan saaden euroalueen parhaat puolet hyödynnettyä.

Yksittäisten valtioiden talouspäättäjät ja poliitikot pitää saada ymmärtämään hyvin toimivasta euroalueesta maksettava hinta, joka on päätäntävallan keskittäminen saman katon alle asioissa jotka ovat oleellisia kokonaisuuten nähden, heidän pitää siis antaa valtaansa pois.
Euroalueen rahapolitiikka pitää saada kuriin ja järjestykseen, muuten ei yksinkertaisesti kokonaisuus voi toimia, siksi finanssipolitiikka pitää keskittää ja yhdenmukaistaa, korjata ja vahvistaa.

# Kotkanpesä

Ei voi muuta sanoa kuin että VOIVOI!

Artikla 125 jotain KIELSI toisten jäsenmaiden velkojen makselun. Siis: KIELSI!
Sen olivat allekirjoittaneet kaikki EU-maat, ainakin euroon höyrähtäneet.
Miten sitä sopimusta noudatettiin??? Kerro, oi oikeauskoinen!!!!

Miten niitä tulevaisuuden sopimuksia, pankkivalvontaa, takauksia…sen paremmin noudatettaisiin.

Kolmen sentin pyllyreikään ei Kyrö-makkara sovi.

…….

Vielä Berliinin murentuvilla raunioilla silloin Toisen Kriisinhallinan aikoihin SS hirtti ihmisiä jotka olivat pakenemassa kaupungista henkensä säästääkseen.
Sehän oli Isänmaan petturuutta, koska Johtaja, Der Fuerer, oli LUVANNUT ottaa käyttöön salaiset aseet joilla sota voitettaisiin.

Teillä, oikeuskoisilla suvaitsevaisilla, on sama Valhallan henki päällä.

Jos sopulit menevät jyrkänteeltä alas koska kaverit menevät ja takaa tuleva paine pakottaa, eikö edes viimeisien sopulien mieleen juolahda että painetta takaa ei enää ole, onko ihan järkevää hypätä lun ne muutkin hyppäsivät…

Standartit…yhtenäinen toiminta talousmarkkinoilla…KIROAISIN ELLEN OLISI KIRKONMIES, sanoi entine piispa.

Mitä takoittavat nämä yhtenäiset…
Olkiluodon 3. reaktori on nyt jo ainakin 3 vuotta myöhässä aikakataulustaan. Ja asterixit lupaavat että ehkä 2014…

Syynä ovat finkkujen pikku pottuilut näistä haluamistasi standarteista. Ydinvoimal, eihän se ole niin nokon nuukaa. Who cares? Jos posahtaa, ei hyviä ranskalaisia mene, persjalkaisia vinosilmämongooleja vain.

Eikö viimeisinä sopuleina edes NYT mieleesi juolahda että pitääkö hypätä…?

Harvaa sanaa käytetään niin holtittomasti kuin sanaa liittovaltio EU:sta puhuttaessa. On varmaa, että lukija ei voi tietää mitä kirjoittaja tarkoittaa puhuessaan liittovaltiokehityksestä. Useimmiten näyttää siltä, että ei sitä tiedä kirjoittajakaan. EU:lta puuttuvat useimmat liittovaltion peruselementit. Sillä ei ole yhteistä ulkopolitiikkaa, ei yhteistä puolustusta, ei hallitusta siinä mielessä, mitä hallituksella tarkoitetaan ja parlamentista kertoo paljon, että se ei ole pystynyt päättämään edes istuntopaikkaansa vaan seilaa edestakaisin Brysselin ja Strasbourgin väliä. Vähän pelkistäen, EU:n hallinto on sekava ja vastuut ovat epämääräisiä, piilotettuja tai suorastaan sopimuksilla estetty (kuten EVM:n tapauksessa on tehty). Kuitenkin se pyrkii haalimaan lisää taloudellista valtaa, siis valtaa sellaisissa asioissa, jotka ovat usein nimenomaan osavaltioiden vastuualueella.

Osa nyt ajettavista uudistuksista on todennäköisesti tarpeellisia ja hyödyllisiä. Tällainen saattaa olla esimerkiksi nykyistä parempi pankkivalvonta (Tosin taitaa olla niin, että toimivan pankkivalvonnan kehittäminen on käytännössä mahdotonta.) tai valtioiden budjettikurin valvonta (tosin entisistäkään sopimuksista ei ole piitattu). Osa taas melkoisella varmuudella vahiongollisia, jopa tuhoisia. Tällaisia ovat kaikki järjestelyt, joilla lainanottaja voi siirtää velkansa muiden maksettavaksi (tässä yhteydessä käytetään eufemistisia termejä eurobondi ja yhteisvastuu) Samoin tähän sarjaan kuuluvat kaikki nykyisen tason ylittävät tulonsiirrot.

Jos lukijalle halutaan antaa informaatiota, näiden epämääräisten ”liittovaltio” ja ”unionin syventäminen” ja muiden löysien käsitteiden sijasta tulee kertoa täsmällisesti ja eriytetysti suunnittelilla olevien muutosten sisällöstä. Toki se vaatii kansantalouden perusteiden tuntemista ja kohtuullisesti vaivaakin, mutta jos tiedotusvälineet haluavat toimia niin, että sille nimelle on katettakin, tämä vaiva täytyy nähdä. Muuten saamme lukea pelkkiä mielipidekirjoituksia. Valitettavasti tämä myös on nykyinen tilanne. Tiedottamisen ja juttujen määrä on täysin riittävä, mutta sisällöstä puuttuu syvyys ja analyyttinen ote. Jopa yksinkertaiset perusfaktatkin täytyy kaivaa erilaisista alkuperäislähteistä silloin, kun niihin on vaivauduttu viittaamaan.

”“Strix senex kirjoitti:
EU:lta puuttuvat useimmat liittovaltion peruselementit. Sillä ei ole yhteistä ulkopolitiikkaa, ei yhteistä puolustusta, ei hallitusta siinä mielessä, mitä hallituksella tarkoitetaan ja parlamentista kertoo paljon, että se ei ole pystynyt päättämään edes istuntopaikkaansa vaan seilaa edestakaisin Brysselin ja Strasbourgin väliä. Vähän pelkistäen, EU:n ”
Niinpä. Mutta pyritään koko ajan yhteiseen ulkopolitiikkaan, puolustukseenkin ehkä, hallitukseen ja istuntopaikkakin on järjestelykysymys, jne. Vähän pelkistäen USA.
Euron kurssi asetettiin alussa lähelle dollaria, on tarkistettavissa. Väitän, oli kysymys koko maailmaa kattavasta arvonmittajärjestelmästä. Englannin punta oli niin poikkeava silloisilla, ehkä nykyisilläkin valuuttavertailuilla, että sitä ei voitu niin vain liittää Euroopan liittovaltiovaluuttaan.
Ehkä sivuten. Kuulin, että jos Espanjassa olisi verotus samaa tasoa kuin Suomessa, he selviäisivät ongelmistaan vuodessa. Mitä olisikaan siitä eteenpäin? Onko se totta? Miksi suomalaisen veronmaksajan täällä karussa pohjolassa täytyy maksaa Espanjalaisten auringonpaisteessa löhöilystä. Välimeren maissa kasvukausikin on paljon pidempi.

Hetki sitten: Iltalehden revittely. ”Presidentti Niinistö Ylelle eurokriisistä: Painetaan lisää rahaa.” OK en ehkä äänestänyt Saulia, mutta toivon hänelle visautta kansakunnan näköalanpaikalta. Kaikkea ei tarvitse tietää, kohan saadaan ne hurrit pois hallituksesta.

Näitä luetaan juuri nyt