Tuomas Nurmi: Microsoftilla on vain voitettavaa, Nokialla huonoja vaihtoehtoja

Profiilikuva
Microsoft
Teksti
Tuomas Nurmi

IT-alalla sanat ”strateginen liitto Microsoftin kanssa” merkitsevät kuolemansuudelmaa. Mitä Nokian toimitusjohtajan Stephen Elopin strategialta on odotettavissa? Microsoftilla on vain voitettavaa. Sen strategia on monopoliaseman ylläpito PC-käyttöjärjestelmissä ja toimisto-ohjelmissa. Kaikkea tarkastellaan tästä näkökulmasta. Se ei tarvitse ekosysteemejä. Sen ei tarvitse kasvaa. Eikä välittää, seisovatko vai kaatuvatko sen kumppanit.

Microsoftin markkinaosuus älypuhelinmarkkinoilla on noin 4 prosenttia ja vahvasti laskussa. Vaikka Nokian markkinaosuus romahtaisi 90 prosenttia, Microsoft nettoaisi silti 100 prosentin kasvun. Eikä ole mitään syytä olettaa, että ihmiset ostaisivat enemmän Windows-puhelimia, koska niissä lukee ”Nokia” eikä ”Samsung”.

Microsoft hyötyy, vaikka Nokia ei koskaan myisi ainoatakaan Windows-puhelinta, koska Nokia lakkaa kehittämästä kilpailevaa Meego-käyttöjärjestelmää ja Microsoftin strategiaa uhkaavaa Qt-teknologiaa.

Mitä Microsoftilla on annettavanaan Nokialle? Nokialla ei ole Windows-osaamista. Kaikki pitäisi opetella alusta. Jopa Android on lähempänä Nokian teknologiapalettia. Vuosien yrityksistä huolimatta Microsoft ei ole kyennyt luomaan ekosysteemiä mobiilituotteensa ympärille. Sen menestys Yhdysvaltain älypuhelinmarkkinoilla on huono. Muut valmistajat pyrkivät siitä eroon. Windowsilla on huono maine.

Symbianin ympärillä on ekosysteemi, joista monet ovat suomalaisia innovaatioyrityksiä. Niillä oli kolme vaihtoehtoa: luottaa Nokian lupaukseen, että Qt-teknologialla kehittämistä voi jatkaa Meegolle, siirtyä Androidin tai Applen leiriin tai alkaa kehittää marginaalisille alustoille, kuten Windowsille.

Nyt on toiset kolme vaihtoehtoa: jatkaa tiellä umpikujaan, siirtyä kasvavalle alustalle tai siirtyä marginaaliselle alustalle.

Kenellekään Symbian-leirissä ei ole mielekäs vaihtoehto pysyä enää päivääkään Nokian mukana. Se menettää kerralla 10 kertaa suuremman ekosysteemin kuin mitä Microsoft on koskaan pystynyt luomaan. Eikä ole syytä odottaa, että Microsoftin ekosysteemi kasvaisi. Windows ei innosta ketään ja Microsoftia pidetään syystäkin innovaation vihollisena.

Toisaalta oman tuotekehityksen ulkoistaminen merkitsee tulevaisuuden avaimien luovuttamista toiselle yhtiölle. Yhtiölle, jolle Nokian menestys ei ole tärkeää. Microsoftin entisten strategisten kumppanien lista on surullinen. Toisin kuin Microsoftilla, kaikilla ei ollut varaa erehtyä. Nykyisistä mobiilivalmistajista vain Nokia ei yritä päästä eroon Microsoft-sidonnaisuuksistaan, joita se on tähän saakka vältellyt.

Teknologiayrityksen kohdalla tuotekehityksen ulkoistaminen on kuin sanoisi: ”Me emme osaa tätä. Maailma on parempi paikka ilman meitä.” Nyt lisäksi: hypätään junaan, josta vikkelämmät kilpailijat ovat jo hyppäämässä pois.

Myös työntekijät ymmärtävät, että nykyisellä strategialla yhtiöllä ei ole tulevaisuutta. Kuitenkin ala on kasvussa. Niidenkin, joita ei olla sanomassa irti, kannattaa jättää uppoava laiva ja hakea töitä kilpailijoilta – ulkomailta.

Kyvykkäiden ihmisten virta on jo alkanut, ja sitä on vaikea kääntää. Mikä ei ainakaan auta Nokiaa. Välilliset vaikutukset koko Suomen teknologiselle osaamiselle ovat järisyttävät.

Nokialla on vaihtoehtoja. Huonompia vain on vaikea keksiä. Nokialla on omaa osaamista ja vahva kassavirta. Vain visio, rohkeus ja sisu ovat kateissa.

Stephen Elop on esittänyt strategian, joka on yrityksen ja sen osakkeenomistajien etujen vastainen, mutta hänen edellisen työnantajansa etujen mukainen. Jos hän saa jatkaa, kukaan ei enää usko Nokian tulevaisuuteen älypuhelinmarkkinoilla. Työttömyyttä Elopin ei kuitenkaan tarvitse pelätä. Näin uskollinen mies saa varmasti edellisen työpaikkansa takaisin.

Teksti Tuomas Nurmi

Kirjoittajalla ei ole sidoksia IT-alan yrityksiin.