Suomesta pk-valmennuksen kärkimaa

Yrittäminen on jatkuvaa henkistä, sosiaalista ja taloudellista riskinottamista, kirjoittaa Kyösti Karjula.

Profiilikuva
yrittäminen
Teksti
Kyösti Karjula

Suomalaista yritys- ja innovaatiotoimintaa pitää vahvistaa. Se luo uutta työtä. Nykyiset yritykset kehittyvät ja luovat uusia työpaikkoja, ja syntyy myös uusia yrityksiä ja sitä kautta uusia työpaikkoja.

Uusista innovaatioista noin 96 prosenttia syntyy yritysten käytännön arjessa asiakaslähtöisten oivallusten siivittäminä. Vain neljä prosenttia on yliopistojen ja tutkimuslaitosten tuottamia. Japanilaisen Sonyn perustaja Masaru Ibuka näki jo 1970-luvulla tämän ongelman ja kirjoitti: ”Kehitys tulee myös Euroopassa etenemään hitaammin, koska siellä uskotaan korkeasti koulutettuun akateemiseen eliittiin. Akateeminen eliitti ja tutkijaeliitti ei ole läheskään niin luova kuin me uskomme.” Yrittäjyyden keskeinen ulottuvuus – luova oivaltaminen – on kaiken uuden elinvoimaisen syntymisen ydin.

 

Suomessa on tuhansia pk-yrityksiä, joilla on kannattavuusongelmia, mutta joilla on myös valmiutta parantaa kannattavuuttaan ja kasvaa. Olemme laiminlyöneet tämän joukon.

Yrittäjä on usein liian yksin ongelmineen. Yllättävän usein ongelmat kärjistyvät: toiminta rutinoituu ja asiakaspohja kapeutuu, liiketoiminnan fokus katoaa, yrittäjältä on usko loppumassa tai kehittämisen vahva tahto kateissa. Kaikki nämä ongelmat ovat ratkaistavissa, kun ne tunnistetaan ja tuki suunnataan oikeisiin kriittisiin pisteisiin.