Suomen hankintalainsäädäntö on liian monimutkainen
Hankintalaista tulisi poistaa kaikki sellaiset kansalliset velvoitteet, joita EU-lainsäädäntö ei vaadi.
Vaalikeväänä on käyty vilkasta keskustelua julkisten hankintojen roolista julkisessa taloudessa ja hankintojen avulla saavutettavista säästöistä. Säästöjen saavuttamiseksi ja julkisten hankintojen houkuttelevuuden lisäämiseksi on kuitenkin esitetty monesti vääriä keinoja. Satojen kilpailutusten kokemuksella toteamme, että huomio pitää kiinnittää perusasioihin: hankintaosaamiseen ja julkisten hankintojen keskeisiin haasteisiin.
Julkiset hankinnat täytyy kilpailuttaa avoimesti ja tasapuolisesti. Oman maan, maakunnan tai kunnan tarjoajia ei saa suosia eikä muualta tulevia syrjiä. Jo hankintojen normaali kilpailuttaminen sekä epäasiallisten vaikuttimien ja suosivien käytäntöjen lopettaminen johtaisi todennäköisesti merkittäviin säästöihin. Hankintojen avoin kilpailuttaminen yli kunta-, maakunta- ja maarajojen luo myös yrityksille kasvumahdollisuuksia.
Huolenamme ovat myös julkisia hankintoja koskevien valitusten käsittelyajat, jotka Suomessa ovat muuta Eurooppaa pidemmät. Käsittelyvuoroa odottavat nytkin satojen miljoonien eurojen hankintapäätökset. Väliaikaiset ratkaisut koituvat kalliiksi, ja nopeammilla oikeudenkäynneillä kilpailutuksen hyödyt saataisiin tehokkaammin käyttöön.