Kymmenen teesiä koulun uudistamiseksi

Pisa-tulosten heikkenemisestä käyty keskustelu paljastaa viranomaisten, median ja monien vanhempien hataran tietämyksen koulun arjesta, Juhani Lönnroth kirjoittaa.

Profiilikuva
Puheenvuoro
Teksti
juhani lönnroth

Suomen Pisa-tulosten heikkeneminen ja koulujen tasoerojen kasvu ovat herättäneet keskustelun koululaitoksemme rapautumisesta. Siitä paljastuu viranomaisten, median ja monien vanhempien hatara tietämys koulun arjesta.

Koululaitoksen uudistamiseksi esitetään milloin mitäkin yksittäistä hanketta, vaikka todellisuudessa tarvitaan useita toisiaan tukevia toimia:

1. Miten on mahdollista, että yli 25 koululaisen ryhmissä ei nähdä ongelmaa? Aikuisilla jo yli kymmenen hengen työryhmiä pidetään tehottomina. Opetusryhmien pienentäminen ratkaisisi jo osan ongelmista.