Sukupuolihäkki

Mediakolumni: Median sukupuoliluokittelu voi hyvin myös digiajassa, kirjoittaa professori Anu Koivunen.

Profiilikuva
mediakolumni
Teksti
Suomen Kuvalehti
Suomen Kuvalehti

Vähemmän politiikkaa ja muita ajankohtaisaiheita, enemmän kenkiä, vaatteita, lapsia, matkailua, lemmikkieläimiä ja ihmissuhteita. Ne kiinnostavat naisia, sai keskusteluohjelmaa käsikirjoittava Jyrki Lehtola kuulla ohjelman tilaajalta (Anna 17.5.).

Toisessa tapauksessa Ylen ohjelmapäällikkö vetosi asiakasanalyysiin kuvatessaan, miksi ajankohtaisohjelmiin tarvitaan ”pikkuisen viihtyvyysmoodia mukaan”, jotta tavoitetaan paremmin nuoret ja naiset (HS 3.5.).

Muotoilut herättävät aiheellisia protesteja, mutta ne pitäisi nähdä herätyskelloina. On nimittäin sääntö eikä poikkeus, että yleisöjä tavoitellessaan media tuottaa sukupuolta, vaikka se kutsuukin sitä kyselytutkimuksiin perustuviksi segmentoinneiksi ja asiakkuusanalyyseiksi.