Kiskot vievät länteen

Profiilikuva
Ukkola
Teksti
Jukka Ukkola
jukka.ukkola@hotmail.com

EU:n komissio on sitä mieltä, että rautateiden raideleveyttä pitäisi Suomessa vähän kaventaa, 1 524 millimetristä 1 435 millimetriin. Tällä tavalla suomalaiset junat saisivat porhaltaa täyttä vauhtia Ruotsin kautta kohti Eurooppaa ja Natoa, viedä sinne hienoa suomalaisrahtia ja paluumatkalla tuoda halpaa eurobulkkia. Sen sijaan idän pikajunat, tavarajunat, panssarijunat ja resiinat pysähtyisivät kuin seinään Suomen itärajalla, ellei sitten Venäjäkin kaventaisi raideleveyttään, mikä on epätodennäköistä.

Suomessa komission ehdotusta on pidetty kohtuuttomana ja jopa naurettavana, koska se vaatisi työtä ja rahaa.

Kyllä kyllä, mutta asiaa kannattaa sentään pohtia, sillä Euroopan komissio on komis­sioista viisaimpia, ehkä jopa viisain. Tai ainoa.

Jos ratoja ruvetaan kaventamaan, eihän sitä ole mikään pakko tehdä yhdellä rysäyksellä. Voimme taas kerran ottaa oppia Ruotsissa, jossa kuulemma siirryttiin oikeanpuoleiseen maantieliikenteeseen vuonna 1967 asteittain: ensin linja-autot, viikon päästä kuorma-autot, sitten henkilöautot ja viimeisinä vielä hengissä olevat moottori- ja polkupyöräilijät.