Pisteytä tämä kolumni

Profiilikuva
Kolumni
Teksti
Tiina Raevaara
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Pistäydyin lähikaupassa ostamassa vaniljasokeria, ja heti sen jälkeen sähköpostiini kilahti pyyntö arvioida ostotapahtuman sujuvuus.

En tehnyt niin. En pelkää yksityisyyteni puolesta – on aivan oma valintani käyttää kanta-asiakaskorttia ja antaa siten kaupalle mahdollisuus viestiä minulle. Olen kuitenkin alkanut tuskastua palveluntarjoajien jatkuvaan haluun saada tähtiä ja suosituksia.

Kun menin hotelliin yöksi, ensimmäinen arvostelupyyntö ilmestyi sähköpostiin jo ennen kuin olin ehtinyt hissillä oikeaan kerrokseen. ”Tiina, kerro kuinka sisäänkirjautumisesi sujui”, automaattiviesti pyysi.

Tietenkin arvostelua kaivataan myös uloskirjautumisen jälkeen. Jos tällaisiin haluaa vastata, aikaa saa kyllä uhrattua: Arvostele huoneen siisteys. Arvostele huoneen varustetaso. Arvostele aamupala.