Talon brändi

Profiilikuva
media
Teksti
Robert Sundman
Kirjoittaja on työvapaalla oleva politiikan toimittaja.

Amerikassa kaikki on suurta.

Tunnettu politiikan toimittaja voi kuitata kymmeniä tuhansia dollareita vuodessa viisastelemalla säännöllisesti kaapelikanavan uutisohjelmissa. Oma uutiskirje Substack-palvelussa voi tuottaa ainakin saman verran päälle – puhumattakaan kirjadiileistä, podcasteista tai puhujakeikoista.

Lisätienestit ovat niin houkuttelevia, että mediatalot ovat joutuneet toppuuttelemaan palkolli­siaan.

The New York Times päätyi pystyttämään viime vuonna komitean, joka jatkossa käy läpi toimittajien sivutyöt. Lehden johdon mukaan yli 90 prosenttia pyynnöistä hyväksytään, mutta tämä ei riitä kaikille: tiettävästi hylsy anomukseen on johtanut myös joidenkin toimittajien irti­sanoutumiseen.