Vero ei ole syy bensan hintapiikkiin

Ehdotettu polttoaineveron alentaminen on malliesimerkki ajatuksesta, joka on poliittisesti suosittu. Ja taloudellisesti huono.

Profiilikuva
näkökulma
Teksti
Roope Uusitalo
Kirjoittaja on julkistalouden professori Helsingin yliopistossa.

Kun kaksi taloustieteilijää tapaa, on vanhan ekonomistivitsin mukaan huoneessa vähintään kolme eri mielipidettä.

Tällaisesta ammattikunnan erimielisyydestä ei ollut havaittavissa merkkiäkään, kun akateemisten ekonomistien näkemyksiä mittaava Ekonomistikone kysyi viime viikolla, pitäisikö polttoaineveroja alentaa kohonneiden maailmanmarkkinahintojen vuoksi. Vastaajista 86 prosenttia torjui ajatuksen. Lopuista suurin osa oli eri syistä epävarmoja.

Polttoaineiden hinnat ovat nousseet kesästä 2020 alkaen. Hintoja nostaa muun muassa dollarin kallistuminen, koronaepidemian jälkeinen kysynnän kasvu ja viimeisimpänä Ukrainan sota sekä sodan vuoksi Venäjälle asetetut pakotteet.

Pumppuhintojen nousu tuntuu autoilijan kukkarossa. Muutos näkyy asiakkaille selvemmin kuin vaikkapa prosentteina paljon suurempi sähkön hinnan nousu. Nähtäväksi jää, näkyvätkö hinnanmuutokset aikanaan myös esimerkiksi sähköautojen tai vähän kuluttavien ja vähäpäästöisten autojen kysynnän kasvuna.