Miten viestin tekee yhtään sen epäaidommaksi se, että se on mietitty viestintätyypin kanssa?

Profiilikuva
Harri Saukkomaa
Teksti
Laura Koljonen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Toimittajat tykkäävät valittaa viestintäihmisistä.

Milloin on tiedottaja asettunut poikkiteloin haastateltavan ja haastattelijan väliin, milloin on viestintäpäällikkö vaatinut kysymyksiä etukäteen tai vahdannut vieressä, kun haastattelua on tehty.

Viimeistään siinä vaiheessa toimituksissa syytetään yrityksen viestintästrategiaa, jos yritysjohdosta haastatellun henkilön vastaukset ovat puisevia ja ympäripyöreitä.

Ammattilehti Journalistin numerossa 21/2012 oli kirjoitus Vihreän Langan entiseltä päätoimittajalta ja nykyiseltä vapaalta toimittajalta Elina Grundströmiltä.

Hän kirjoitti “Vitutus ei tapa” -otsikolla varustetun kolumnin Talvivaaran pääomistajan Pekka Perän julkisesta esiintymisestä, jossa hän pyysi nöyrästi anteeksi sitä, että hänen omistamansa kaivos oli aiheuttanut megalomaanisen myrkkyvuodon, jota se ei meinannut saada hallintaan.

Grundström toi esille sen, ettei Perä ollut mitenkään itsenäisesti anteeksipyyntöään muotoillut, vaan taustalla oli Otavamedian entisen yksikönjohtajan ja tutkivan toimittajan Harri Saukkomaan viestintäyritys Tekir Oy.

“Vaikka tv-kuvista näkyy, että Pekka Perän vieressä seisoi tunnettu viestintävelho Harri Saukkomaa, toimittajat eivät kyseenalaistaneet esityksen aitoutta ja tarkoitusperiä mitenkään.”

Olen Grundströmin kanssa samaa mieltä siitä, että ilman Saukkomaata Pekka Perän viesti olisi ollut hyvin erilainen.

Luultavasti Perä kyhjöttäisi yhä kotona verhot kiinni.

Sitä taas en ymmärrä, miten viestin tekee yhtään sen epäaidommaksi se, että se on mietitty viestintätyypin kanssa.

Onhan toimittajan kysymyksetkin mietitty etukäteen. Sen lisäksi moni rakentaa kysymyksensä niin, että saa haastateltavansa puhumaan itsensä pussiin.

Oman kokemukseni mukaan yritys, jolla ei ole minkäänlaista viestintästrategiaa, on toimittajan painajainen. Puhelimeen ei tosiaankaan vastaa mukava ja kansantajuisesti jutusteleva asianomainen, joka antaa selkeät vastaukset monitulkintaisiin kysymyksiin.

Yleensä siihen puhelimeen ei edes vastata.

Kyllä epäaito puhetyyli aina mykkyyden voittaa.