Mitä tapahtui suomalaisen journalismin legendaariselle hahmolle?

KOLUMNI: Pihtiputaan mummosta on aika jättänyt. Tilalle ovat tulleet mallilukijat, kirjoittaa Pasi Kivioja.

Profiilikuva
journalismi
Teksti
Pasi Kivioja
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Havahduin eräässä tilaisuudessa siihen, etten ollut kuullut Pihtiputaan mummosta pitkään aikaan. Ennen kaikki puhuivat suomalaisen journalismin legendaarisesta hahmosta, jota kukaan ei ollut koskaan oikeasti tavannut.

Mummo on käsite, jolla tarkoitetaan asioiden selittämistä niin konkreettisesti, että Pihtiputaallakin mummot ymmärtävät. Selitinköhän termin nyt riittävän yksinkertaisesti? Eli että ei käytetä vierasperäisiä sanoja eikä kirjoiteta kauhean vaikeista asioista, jotka eivät tavallista ihmistä kiinnosta.

Käsitteen keksijänä pidetään lehtimiestyön opettajaa Allan Liuhalaa, joka puhui Pihtiputaan mummosta jo 1960-luvulla.

”Ei se mummo kuitenkaan ymmärrä.”

Pihtiputaan mummolla on ollut kiistaton vaikutuksensa journalismiin. Hyvää on se, että mummo pakotti elitistisinä pidetyt lehdet ja niiden toimittajat alas norsunluutorneistaan hengittelemään sitä samaa ilmaa, jossa heidän yleisönsäkin elää.