Hei tsiigaa meitä

Profiilikuva
media
Teksti
Robert Sundman

Suomalaisissa toimituksissa mietitään jatkuvasti uusia temppuja, joilla tavoittaa alle kolmekymppiset. Kiinnostavia sisältöjä on maailma täynnä, eikä juuri suomalainen ja juuri journalismi tunnu kilpailussa houkuttelevimmalta.

Kyse ei ole ainoastaan siitä, mitä jutut käsittelevät, vaan myös siitä, miten käsitellään. Journalismin tapa tarkastella asioita tuntuu vieraannuttavalta ja oudolta Youtuben, Instagramin ja Tiktokin kanssa kasvaneille. Sosiaalisessa mediassa korostuvat voimakkaan henkilökohtaiset kokemukset ja näkemykset.

Viime vuosikymmenen loppupuolella käynnistyi ilmiö,­ jota voisi kutsua journalismin influensseroitumiseksi. ­Mediatalot ovat palkanneet nuorille tuttuja tubettajia ja somevaikuttajia eli influenssereita. Myös omia toimittajia on kannustettu kokeilemaan somemaisempia ilmaisu­tapoja.