Media – ole hereillä! Ja lukija kiinnostuu
Pääkirjoitus: Yleisön tavoittaminen on jokaisen median elinehto. Uusien yleisöjen löytäminen on aivan erityinen kuninkuuslaji.
Rovaniemeltä Helsinkiin ja Vaasasta Joensuuhun. Lukuisilla paikkakunnilla on tänä syksynä kokoonnuttu elokuvateattereihin ja baareihin katsomaan joukolla Ylen TV2:lla pyörivää Docventures–sarjaa.
Ohjelmassa on ensin pieni alkulämmittely, sitten kansainvälinen huippudokumentti ja lopuksi rento mutta vakava studiokeskustelu.
Tuhannet suomalaiset osallistuvat lähetyksiin myös sosiaalisen median kautta. Eikä kyseessä ole marginaalinen ilmiö: katsojia dokumenteilla on ollut parhaimmillaan yli 400 000.
Televisiodokumentti on malliesimerkki journalismin lajityypistä, joka oli jo pölyttymässä, tavoittamassa kapeampia ja vanhenevia yleisöjä.