Kieli vyön päällä

Pakina: Enää ei patisteta rehkimään. Kohta kunnon kohottajiksi kelpaavat myös penkkiurheilu ja kännykän käyttö, kirjoittaa Jukka Ukkola.

Profiilikuva
Ukkola
Teksti
Jukka Ukkola
jukka.ukkola@hotmail.com

Ihmisen elämä käy päivä päivältä helpommaksi. Tuorein helpotus on nimeltään Uusi valtakunnallinen liikuntasuositus, jossa ei enää patisteta kansalaisia rehkimään hiki hatussa, kieli vyön alla ja pää kolmantena jalkana. Nyt voi terveyttään edistää paljon vähemmällä, liikuskelemalla vaikka vain muutaman minuutin kerrallaan.

Mallia on ilmeisesti otettu huippu-urheilusta. Ennen vanhaan, Paavo Nurmen ja Ville Ritolan aikoina, urheilijan piti juosta itsensä läkähdyksiin ja sitten vielä retuuttaa säkillinen kultamitaleita kotimaahan. Nykyisin riittää liikuskelu kisapaikan harjoituskentällä ja kotimatkalle pääsee ilman kantamuksia jo ennen välieriä. Silti tai siksi nykyurheilijat ovat terveempiä kuin entiset: harvoin enää kuulee valitusta, että urheilija ei tervettä päivää näe.

Kuntoilijoille uusi suositus on houkutteleva. Kun vaatimustaso laskee, myös aloittamiskynnys madaltuu. Mieluumminhan sitä lenkkeilee vaikkapa jääkaapille jumppaamaan pari makkaravoileipää kuin lähtee ulos räntäsateeseen epäterveelliselle puolimaratonille.

Tuskin leppoistelu tähän loppuu. Seuraava askel lienee se, että kännykän käyttö lasketaan liikunnaksi – niinhän on jo tehty e-urheilulle, joka kelpaa jopa veikkauskohteeksi.