Laatulehden kananlento

Suomen Forbesista ei tullut merkittävää talouslehteä suurista lupauksista huolimatta.

Profiilikuva
media
Teksti
Pasi Kivioja
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Hyvämaineinen yhdysvaltalainen talouslehti Forbes yritti kovalla ryminällä maihinnousua Suomeen alkuvuodesta 2017. Ensimmäinen yritys jäi pelkäksi kolinaksi, sillä toimitus irtisanoutui luottamuspulan ja sisältömarkkinointilinjausten vuoksi jo ennen kuin ensimmäistäkään numeroa oli ilmestynyt.

Ostin ykkösnumeron, joka ilmestyi lopulta maaliskuussa 2017. Käännösjutut eivät minua puhutelleet, mutta arvelin tason paranevan, kun lehti pääsisi kunnolla vauhtiin. Niin ei valitettavasti käynyt.

Nyt tein kyselykierroksen tuttujen taloustoimittajien joukossa. He eivät olleet joko lukeneet Suomen Forbesia lainkaan tai olivat joskus vain selanneet sitä. Ei siis mikään merkittävä talouslehti.

Lehti väitti alusta alkaen levikikseen 70 000 kappaletta, mutta levikkejä tarkastavan Media Audit Finlandin mukaan he eivät ole tehneet Suomen Forbesille mittauksia. Jos kyse on painosmäärästä, 70 000 kappaletta on posketon määrä uudelle talouslehdelle.