Kuka pelastaisi STT:n?

Uutistoimistolla lienee edessään raju säästökuuri ja uusien bisnesten etsintä.

Profiilikuva
Helsingin Sanomat
Teksti
Pasi Kivioja
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Missä on kansallisen uutistoimiston markkinarakonen tässä ahtaassa maailmassa? Isot mediat hoitavat uutisoinnin itse, ja pienempienkin toimitusten uutistoimistotarve vähenee, kun ne liittoutuvat keskenään.

STT on ottanut iskuja siipeensä vuodesta 2007 lähtien, jolloin Yleisradio luopui sen uutispalvelun käytöstä. Yle palasi kuitenkin myöhemmin STT:hen fuusioidun Lehtikuvan asiakkaaksi.

Myös Länsi- ja Pohjois-Suomen maakuntalehdistä muodostetun Lännen Median STT-tarve on pienentynyt. Kun Kaakon viestinnän kuusi lehteä ilmoitti viime vuoden lopulla luopuvansa STT-yhteistyöstä ja korvaavansa sen Helsingin Sanomilta ostetuilla sisällöillä, arvasi moni, ettei tämä tähän jää. Viime viikolla Hesarikin sitten ilmoitti luopuvansa STT:n uutispalvelusta.

 

Raju säästökuuri ja uusien bisnesten etsintä ovat ajaneet Sanoman kummalliseen tilanteeseen. STT:n suurimpana omistajana (33 prosenttia) se ohjaa kansallista uutispalvelua kriisiin ja rakentaa sille samalla kilpailijaa omasta Hesaristaan. Kokonaan Sanoma ei kuitenkaan STT:stä luovu, sillä Ilta-Sanomat säilyy sen asiakkaana.