Haastattelu vai mainos?

Profiilikuva
media
Teksti
Johanna Vehkoo
Kirjoittaja on toimittaja ja tietokirjailja.

Suomen Kuvalehti kokeilee uutta koneääntä. Jos haluat, voit antaa palautetta äänen laadusta täältä.

Hiljattain luin varsin ylistävän jutun yksityisistä neuvolapalveluista. Ilta-Sanomien päähaastateltavana oli somevaikuttaja Natalia Salmela, joka oli käyttänyt yksityistä neuvolaa raskaus- ja pikkulapsiaikana. Lehti oli vasta jutun julkaisun jälkeen lisännyt siihen tiedon, että Salmela oli tehnyt kaupallista yhteistyötä neuvolayrityksen kanssa. Yhteistyö oli sittemmin päättynyt.

Samaisen Salmelan loft-asunnosta Helsingin uudella asuinalueella kertoivat lukuisat mediat, ainakin Deko, Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat.

Salmela teki kaupallista yhteistyötä asuntonsa rakennuttajan kanssa. Tämä on helppo selvittää muun muassa hänen blogistaan, jossa hän esittelee onnistunutta markkinointikeissiä: ”Näin somessa myytiin kerrostalollinen kämppiä.” Silti Hesari oli ainoa, joka edes mainitsi jutussaan Salmelan tehneen kaupallista yhteistyötä rakennuttajan kanssa. Ilta-Sanomat käytti jopa aiemmin Oikotien mainoksessa julkaistua valokuvaa. Osa jutuista julkaistiin aikana, jolloin kaupallinen yhteistyö rakennuttajan kanssa oli edelleen käynnissä.