Huh, otsikot muuttuvat

Alamme vaatia nokkelia mutta rehellisiä otsikkoja.

Profiilikuva
Helsingin Sanomat
Teksti
Veera Jussila
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.

Jossain vaiheessa klikkijournalismista tuli löysä haukkumasana. Siitä puhuttiin tautina, joka alaa jäytää. Syytetyt puolustautuivat sanomalla, että kaikki jutut ovat klikkijournalismia, koska niille halutaan lukijoita.

Ei kai ketään kuitenkaan ärsytä lukijoiden hakeminen. Niin sanotussa klikkijournalismissa ovat ärsyttäneet huh huh- ja et ikinä arvaa -otsikot. Ne otsikot ovat epämääräisen hysteerisiä ja joskus epärehellisiä.

Ennen otsikot väännettiin väkisin Google-haun tarpeisiin. Sosiaalinen media toi mukanaan liioitellut ja uteliaisuutta kiusaavat otsikot, muistuttaa toimittaja Sam Parker Guardianin blogissaan. Ne levisivät viihdejutuista tiede-, talous- ja onnettomuusuutisiin.

Yhdysvaltalainen Upworthy-sivusto on kuuluisa röyhkeän tunteellisista otsikoistaan. Tyyliin: Tapaa Catherine. Hänen tarinansa tulee särkemään sydämesi. Otsikko muodostaa niin sanotun uteliaisuuskuilun, curiosity gapin, jonka yli pääsee klikkaamalla. Näin Upworthy on houkutellut etsimilleen videoille joka kuukausi kymmeniä miljoonia lukijoita.

Muoti saattaa kuitenkin muuttua. Moni meistä reagoi jo huh, huh -otsikoihin kuin siniseksi värjättyyn ruokaan. Ne kertovat myrkystä, jota pitää karttaa.