Faktat johtavat harhaan, jos lukija ei ymmärrä – Ja Sipilän Chempolis-sotku on hyvä esimerkki siitä

KOLUMNI: ”Jättidiili” tuskin syntyi Sipilän ”lobbauksesta”, mutta uutiset antoivat niin ymmärtää.

Profiilikuva
Chempolis
Teksti
Vappu Kaarenoja
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Tammikuussa Iltalehti uutisoi, että pääministeri Juha Sipilä on ”lobannut bisnestä Intiassa – lapset omistavat jättidiilin saanutta yritystä”.

Otsikon alla kuvassa pääministeri Sipilä kättelee intialaista kollegaansa Narenda Modia.

Lobbaus, pääministerin lapset, jättidiili. Jos uutisiin olisi tapana liittää kuvan lisäksi ääntä, Iltalehden jutun soundtrackina kaikuisi pahaenteinen musiikki.

 

Juttu ei väitä, että Chempolis-nimisen yrityksen osallistumisessa pääministerin isännöimälle vienninedistämismatkalle Intiaan olisi mitään väärää.