Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Tuhansien järvien ja neljän maapallon maa

Robert Sundman
Blogit Megafoni 9.5.2009 18:46

Me suomalaiset pidämme maatatamme ja kansaamme suhteellisen ympäristöystävällisenä. Kansamme edustajat kuittailevatkin maailmalla niin kiinalaisille kuin yhdysvaltalaisillekin näiden massiivisista hiilidioksiidipäästöistä ja niistä aiheutuvista ongelmista. Maanmieheni ovat tainneet jättää tilastot lukematta, sillä me suomalaiset olemme jo kuluttaneet loppuun tämän vuoden luonnonvaramme. Näin ollen kulutamme moninkertaisesti sen verran luonnonvaroja vuodessa, kuin saisimme kuluttaa.

Suomalaisten ongelmana on esimerkiksi tottumattomuus joukkoliikenteeseen tai sen vähäisyys. Pienissä kaupungeissa joukkoliikennettä on hyvin vähän tai ei ollenkaan, jolloin yksityisautoilu on ainoa mahdollinen vaihtoehto. Omaa autoa pidetään ehkä myös varallisuuden symbolina, kun taas joukkoliikennettä hävettävänä. Iso pomo ei voi astua isosta bemaristaan rahvaiden raitiovaunuun.

Yleiset positiiviset käsitykset johtuvat siitä, että kestävän ympäristöpolitiikan vertailuissa Suomi on jo useampana vuotena sijoittunut maailman kärkeen. Valitettavasti suomalaisen ekologinen jalanjälki taas on maailmassa viidenneksi suurin; jos kaikki maailmassa eläisivät kuten suomalaiset, käyttöön tarvittaisiin 4,5 maapalloa. Jos taas kaikki eläisivät kuten yhdysvaltalaiset, käyttöön tarvittaisiin 5,6 maapalloa. Lähellä ollaan! Hyvin kehittyneenä teollisuusvaltiona on kuitenkin mahdotonta palata esimerkiksi intialaisten keskimääräiseen kulutustasoon. Jos kaikki olisivat kuten he, tarvittaisiin vain puolikas maapallo.

Tosiasia on, että olemme kehittäneet itsellemme ekologista velkaa. Nyt me olemme tästä velasta vastuussa. Miten olisi vaikkapa enemmän tukea joukkoliikenteelle? Tai joukkoliikennekasvatusta, jonka mukaan iso pomo voi ja haluaa matkustaa raitiovaunun kyydissä?

Pienet valinnat toimivat ikään kuin lainanlyhennyksinä ekologista velkaamme takaisin maksettaessa. Yhdessä teemme Suomesta yhden maapallon maan!

Robert Sundman

Keskustelu

Olet ihan oikeassa tuossa että joukkoliikenteen käyttöä pidetään jotenkin hävettävänä (puhun nyt vain kaupunginsisäisestä, kaukoliikenne on oma -nykyään erittäin kallis- luokkansa). Maailmalla isoissa metropoleissa metrot ja ratikat täyttyvät niin taviksista, turisteista kuin pukumiehistäkin. Tosin tähän vaikuttanevat myös portit metroasemilla, jotka pitävät ainakin suurimman osan esim. kodittomista poissa liikenteestä. Tämä taas vaikuttaa suoraan siisteyteen, vaikka tuntukin että Helsingissä on ylivoimaisesti eniten huonossa jamassa olevia alkoholisteja joille julkinen liikenne on myös julkinen vessa. Ihan vakavissaan ehdottaisin HKL:lle sporien ja bussien istumakaluston vaihtamista muovisiin tms. helpommin puhdistettaviin, joka helpottaisi vaunujen/bussien pesua (jota myös voisi lisätä). Sääliksi käy turisteja jotka kokevat ikävän yllätyksen kolmosen ratikassa Lintsille matkatessaan kun eivät osaa varoa mihin istuvat. Bemarimiehiä on vaikea saada luopumaan oman auton mukavuudesta kun vaihtoehtona on epäsiisti julkinen liikenne, vaikka onhan niitäkin joille auton avaimet taskussa on ehdoton oman minän jatke.

Joukkoliikenteellä on tuskin mitään tekemistä Suomen suurten päästöjen kanssa. Syyllinen on runsas teollisuus eli ”väärä” elinkeinorakenne. Tai voi sen niinkin ajatelle, että syyllinen on laskutapa, joka ei laske päästöjä kulutuksen vaan tuotannon mukaan. Suomi tuottaa, muut kuluttavat. Toinen virhe laskutavassa on laskea vain päästöt, mutta ei hiilinieluja: jos lasketaan hiilitase, Suomi pärjää metsiensä takia ihan mainiosti.

Miksiköhän usein lasketaan noin järjettömästi. Kiinnostavaa nimittäin ei ole, mikä on ”maailman työpaja” vaan se, minkälaiset systeemit ovat ilmaston lämpenemisen kannalta hyviä, mitkä huonoja. Nyt esim. USA näyttä paremmalta kuin on, koska tuottaa krääsänsä Kiinassa ja vastaavasti Kiina näyttää huonommalta kuin on. Suomi on näissä vertailuissa aika loistava, mutta se johtuu pitkälti isosta maasta (laajoista metsistä) suhteessa vähäisen asukasmäärään eli pitkälti sattumasta.

Näitä luetaan juuri nyt