Toteutuuko ekologisuus koulussa oikeasti?

Profiilikuva
Blogit Megafoni
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Koulumme sai hiljattain Vihreän Lipun, kestävän kehityksen ohjelman. Silti katselen vierestä kun siivooja sekoittaa seka- ja biojätteen sisällön keskenään. Tämä herättää minussa hieman ihmetystä, mutta myöhemmin huvitusta.

Mitä järkeä opettajien ja oppilaiden on lajitella roskat, kun lopputulos ei ole haluttu?

Kierrätyskeskuksen ”Vinkkejä koulun ympäristötyöhön”-oppaan mukaan ekologisuutta voi opettaa leikkimällä, erilaisten harjoitusten avulla. Oppilaat askartelevat energian säästämiseen kannustavia julisteita. Koulumme säästi kuulemma kovasti energiaa, mutta mielestäni se ei näy käytännössä.

Nimittäin koulussamme on valot yölläkin päällä. Kouluruoan alkuperä on hämärä. Biojätteen kerääminen lopetettiin, vaikka siitä tulee multaa! Kun roskia ei lajitella, niiden mahdollinen maatuminen kestää kauan. Maitopurkki maatuu 40 vuodessa, lasipurkeista tehdään murskaa. Eikö olisi miellyttävämpi vaihtoehto, että jäte kierrätettäisiin ja uusiokäytettäisiin?

Siksi on tärkeää, että siivooja tekisi työnsä oikein. Siivojat ovat käytännössä viimeisimpiä, jotka vastaavat siitä, että kierrätys toteutuu.