Blogit

Helsingin nuorisoasiainkeskuksen Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Terveellinen ruoka on kaukana arjesta

Blogit Megafoni 10.4.2013 06:00
Nuutti Sinisalo

Suomalaiset kaupat hävettävät ja ärsyttävät minua. Kun kävelee sisään ja ohittaa vihannekset ja hedelmät, pääsee käsiksi satoihin sokerijuomiin, leipomototteisiin, makeisiin ja jäätelöihin. Alennuksessa voi olla pakastepitsoja, eineksiä ja hedelmämehuja, mutta parsakaalia ei juuri koskaan.

Tuntuu, että suomalaisten on yhä vaikeampaa noudattaa tavallista terveellistä ruokavaliota. Se ei johdu siitä, etteikö terveellisiä ruoka-aineksia olisi tarjolla. Epäilen, että monelle ongelma on se, miten saa ainekset kurkusta alas syötävässä muodossa.

Uskon, että suurin osa suomalaista osaa lämmittää pitsan uunissa, paistaa pihvin jotenkin, avata karkkipussin, avata suklaalevyn, keittää makaroonia ja grillata makkaroita. Mutta, jos suomalainen saa eteensä papuja, pinaattia tai muita kasviksia, ja niistä pitäisi laittaa hyvänmakuista ruokaa, sekä taidot että usko itseen saattaa loppua kesken.

On turvauduttava välipaloihin, jotka ovat helposti paljon sokeria sisältäviä, nopeasti valmistettavia ja kiireessä syötäviä. Suomalaiset syövät Hyvä Terveys -lehden mukaan 40 prosenttia enemmän sokeria kuin 10 vuotta sitten.

Kiire on toinen syy, joka saa ihmiset syömään huonosti. Harvalla on enää aikaa syödä perheensä kanssa saati laittaa nautittavaa ruokaa. Aamulla perheen äiti tai isä ajattelee laittavansa japanilaista myskikurpitsakeittoa. Illalla perheen äiti tai isä löytää kuitenkin itsensä Alepan pakastealtaalta. Lapset taas löytävät lautaseltaan kalapuikkoja. Myöskään työn lomassa ei ehdi syödä kunnolla, koska ruokaa ei ehditä laittaa.

Suomalainen ruoka- ja makeisteollisuus ovat tainneet hyötyä tilanteesta. Lapset totutetaan syömään makeisia karkkipäivinä. Suomalaiset yritykset, kuten Fazer ja Runeberg ovat valmiita antamaan ilmaisia kierroksia tehtaissaan tämänikäisille ihmisille, jotka eivät osaa vielä arvioida omaa syömistään. Sitä on vaikeaa kieltää, että sokeriin ei jäisi koukkuun.

Juuri Japanista saapunut kaverini ihmetteli suomalaisen karkkihyllyn suuruutta. Hän sanoi, että Japanissa sen kokoiselta hyllyltä löytyisi oikeaa ruokaa.

Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia, ja diabetes on lisääntynyt huimasti. Me kuluttajat olemme koukussa.

Kovassa väsymyksen ja mainosärsykkeiden ristipaineessa kiinnostus oman ruokavalionsa ajattelemiseen on helppo menettää. Silloin saattaa päätyä syömään sitä, mikä on halvinta, nopeinta ja eniten mainostettua – ja sitä, mitä on aina ennenkin syönyt.