Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Nuoret kuskit tiukempaan valvontaan

Anna Sojunen
Blogit Megafoni 22.4.2010 15:36

Ajokortti hankitaan usein heti 18-vuotiaana. Sen hankkiminen ei kestä kauaa – nopeimmillaan kortin voi saada kuukaudessa. On pelottavaa ajatella, että näin lyhyen ajan jälkeen ajokortillisella nuorella on kaikki oikeudet ajaa liikenteessä.

Tilastot kertovat, että nuorten kuljettajien kuolemanriski on kolminkertainen koko väestöön verrattuna. Lisäksi kaikista nuorten kovavauhtisista liikenneonnettomuuksista 50 prosenttia sattuu nimenomaan juuri ajokortin saaneille.

Minkälaisia parannuksia voitaisiin tehdä, että nuorten ajaminen olisi turvallisempaa?

Helpointa olisi laittaa auton takaikkunaan laput, joista ilmenisi, että kuljettajana on tuore kuski. Laput olisivat pakollisia kaikille alle vuoden autoa ajaneille. Näin turvallisuus lisääntyisi, kun ainakin takana oleva kuljettaja osaisi varautua epävarmempaan ajotyyliin. Nyt on olemassa varoituskolmioita, jotka viestivät, että kuljettajana on vasta ajokorttiaan suorittava henkilö: miksei vastaavalla tavalla voitaisi turvata liikennettä myös jonkin aikaa kortin saamisen jälkeen?

Hankalampaa olisi ottaa käyttöön laki, joka velvoittaisi, että uusi kuljettaja ei saisi ajaa vuoteen yksin ilman, että pelkääjän paikalla istuisi kokenut kuski.Tämä varmasti edistäisi liikenneturvallisuutta. Toinen asia on kuitenkin se, kenellä olisi mahdollisuus pitää aina mukana tällaista henkilökohtaista avustajaa.

Entä jos annettaisiin uusien kuskien ajaa vain autoja, joilla ei olisi mahdollisuutta saavuttaa 100 km/h suurempaa nopeutta? Moottoriteiden nopeusrajoitukset ovat kesäisin 120 km/h, mutta mitä, jos ensimmäisenä ajovuotena ei sallittaisikaan ajaa niin kovaa? Näin kuljettaja voisi totutella ajamiseen pienemmillä nopeuksilla, mikä taas voisi johtaa alhaisempiin ajonopeuksiin myös jatkossa. Tehokasta olisi myös ottaa yleisesti käyttöön alkolukoilla varustetut autot. Monet nuoret hyppäävät humaltuneina rattiin, jolloin useimmat auto-onnettomuudet tapahtuvat.

Uudistusten tekemiseen kuluisi valtavasti rahaa, mutta näin säästäisimme ihmishenkiä. Voisiko rahaa paremmin sijoittaa?

 

 

Anna Sojunen

Keskustelu

Enpä usko, että mitkään laput ja lätkät sitä autoa hidastavat, kun yössä kiidetään kavereiden kanssa pöpelikköön… Asennekasvatusta tarvitaan, vaikka se on kaikkein hankalinta. Lisäksi totuushan on, että valtaosa ajokortin saaneista ajelee ihan hyvin.

Eikö olisi yksinkertaisinta nostaa ajokortin ikärajaa esimerkiksi 21 vuoteen? Yli parikymppisenä asenne elämään ja autollakin ajamiseen on (toivottavasti) jo aivan erilainen kuin 18-vuotiaalla, joka kuitenkin elää vielä teinivuosiaan, vaikka lain mukaan täysi-ikäinen onkin. Poikkeuksena voisivat olla ammattinsa puolesta ajokorttia välttämättä tarvitsevat, kuten sähkömiehet jne.

Näillä takalasiin liimailtavilla lippusilla ja lappusilla ei ole mitään merkitystä! Vaikka käskettäisiin laittaa viidenkympin lätkä takaikkunaan, niin se ei näihin kaahailijoihin tehoa. Suurin osa tietysti kiltisti laittaisi lätkän näkyviin, mutta se olisikin juuri se osa, joka ajaa muutenkin nätisti. Enkä usko tähän aikuisille ihmisille suunnattuun asennekasvatukseen – en usko, vaikka puhuttaisiin enkelten kielillä.

Paras olisi varmaan tehdä autoilu niin kalliiksi, että jonninjoutava ajelu jäisi luonnollisesti pois. Bensan hinnaksi kävisi hyvin mielestäni esimerkiksi 10 e/litra.

Mutta suurin vaikutus liikennekäyttäytymiseen on vanhempien mallilla, joka imetään aivokuoreen 1-10 vuotiaana. Kodin ääni on aina vahvempi kuin muut äänet.

Kuten Pertsa V. sanoi, niin ei ne lisärajoitukset ja lätkät auta. Kiusaisi vaan sitä 95% kansanosaa, joka on kunnolla. Loppuisivatko uutiset nuorten kuolonkolareista ja 20 kertaa vuoden sisään rattijuoppoudesta kiinnijääneistä, jos pistettäisiin nollatoleranssit ja 80-lätkät? Epäilen vahvasti…

KYLLÄ SE OLISI PAREMPI ETTÄ TAKAIKKUNASSA OLISI SE MERKKI L TAIKKA P ENSIMMÄIST 12KK
JOITA KAYTETÄÄN MUUALLAKIN MAAILMASSA, EIHÄN MITÄÄ PAKOTA MUTTA SINGNAALI ON SE ETTÄ TÄSSÄ AJAA VÄHEMMÄN KOKENUT KULJETTAJA, SIINÄ EI VOI OLLA MITÄÄN PAHAA, PÄIN VASTOIN.

Asennekasvatusta pitäisi olla enemmän. Lisärajoitukset eivät toimi.

Näitä luetaan juuri nyt