Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Miksi nuorta asiakasta kohdellaan huonosti?

Tarmo Ylhävuori
Blogit Megafoni 19.5.2012 16:15

”Tuut, tuut, tuut. Asiakaspalvelu.” Näin alkoi puheluni erään lehden asiakaspalveluun. Tarkoituksenani oli selvittää virhe, sillä tilaamaani lehteä ei ollut tullut postissa. Puhelu alkoi hyvin asiallisesti. Kerroin tilanteen ja toivoin ratkaisua ongelmaani. Sitä ei kuitenkaan löytynyt, vaan puhelu venyi venymistään. Asiakaspalvelija alkoi huutaa ja haukkua minua huijariksi. Puhelu päättyi täysin sekavissa merkeissä, kun en tiennyt, pitäisikö minun itkeä vai nauraa.

Olen nuori asiakas ja haluan välillä hoitaa omia asioitani. Tämänkaltaiset kokemukset eivät kuitenkaan kannusta yrittämään. En usko huonon asiakaspalvelun johtuvan vain työntekijän huonosta päivästä, sillä tämä ei ollut edes ensimmäinen kerta, kun saan näin huonoa palvelua. Kaupoissa kassatyöntekijän asenne muuttuu heti paljon töykeämmäksi, kun hän näkee asiakkaan olevan nuori.

Miksi nuorta asiakasta kohdellaan eri tavalla kuin aikuista? Luulen ongelman johtuvan ihmisten asenteesta nuoriin. ”Ne nuoret ovat rikollisia riehujia ja remuajia”. Eivät kaikki nuoret riehu ja remua. Eivät kaikki eläkeläisetkään ole epäkohteliaita ohittelijoita. Tällaiset ennakkokäsitykset osuvat harvoin oikeaan ja ne saattavat olla jopa loukkaavia.

Nuoret ovat aivan tavallisia ihmisiä, kuten kaikki muutkin. Meitä nuoriakin löytyy monenlaisia, on hiljaisia ja rauhallisia ja on niitä levottomampia. Tästä pitää muistuttaa aikuisille vähän väliä. Toisilla nuorilla on vain murrosiän, koulun ja ihmissuhteiden tuomia paineita, joita heidän täytyy purkaa jollain tavoin. Jossain tapauksissa nämä paineet purkautuvat tappeluina ja riehumisena.

Toinen syy, miksi nuoria kohdellaan näin huonosti asiakaspalvelutilanteissa, voi olla raha. Oletetaan, että nuorilla ei ole juuri mitään rahaa. Jossain tapauksissa asia voi olla niin, että nuorella onkin enemmän rahaa, kuin sillä edellisellä aikuisella asiakkaalla. En näe tässäkään hyvää syytä kohdella nuorta asiakasta huonommin kuin aikuista asiakasta.

Miksi sitten nuorta asiakasta kohdellaan huonommin kuin aikuista asiakasta? Voisinko ensi kerralla saada hyvää palvelua nuoresta iästäni huolimatta?

Tarmo Ylhävuori

Keskustelu

Asiakaspalvelu näin ylipäätään on yksi asia jossa näkyy että Suomi elää lintukodossa syrjässä muusta maailmasta; firmat kokevat että heillä on varaa kohdella asiakkaitaan näin. Mitä tämä kertoo kilpailutilanteesta?

Sorruitko yleistykseen oman kokemuksesi pohjalta, että nuoret ylipäätään saavat huonoa asiakaspalvelua?

Joskus historiassakin oli huonoa asiakaspalvelua. Silloin yksi tapa saada korjaus oli valittaa esimiehille.
Joskus jopa se johti lopputiliin. Asia alkoi kuitenkin heiketä kun ay-liitot eivät hyväksyneet yrityksen maineen pilaamista irtisanomisperusteeksi, vaan alkoivat nostaa siitä oikeusjuttuja.
Valitaamisat esimiehelle kannattaa kuitenkin yrittää jos niitä tulee paljon samalle henkilölle voi asiat korjaantuakin.

Itse en enää muista, mitä ongelmia oli nuorempana.
Nyrkkisääntö on, että asiakaspalvelu on oikeassa ja aasiakas väärässä. Jos kuitenkin tuntee tulleensa väärin kohdelluksi, on velvollisuus, ei oikeus, tuoda ongelma esiin yritykselle ja yleisölle.

Yritykselle, jotta palvelu voi parantua ja yleisölle, jotta osaavat varoa roskaa.

Hesessä muuten viimeksi meinasin jäädä autokaistan alle. Juuri sitä ennen pussista oli unohtunut maksamani mehu.

Ei hyvin mene.

Ne nuoret saavat huonoa palvelua jotka käyttäytyvät huonosti, eivät sano päivää eivätkä hymyile. Mutta niin saavat tuolla tavalla käyttäytyvät aikusetkin, joten ei se ole ikäkysymys.

Jos hymyilet ja sanot kuuluvasti päivää ja kiitos jne niin saat aina poikkeuksetta hyvää palvelua iästä riippumatta.

Monet nuoret ovat niin ujoja, etteivät uskalla sanoa mitään asiakaspalvelutilanteessa, ja silloin tietysti voi tulla eteen juttuja että asiakaspalvelija vaikuttaa ynseältä. Hän vain vastaa kuin huudetaan, ei muuta.

Näitä luetaan juuri nyt