Blogit

Helsingin nuorisopalveluiden Nuorten Ääni –toimituksen blogi.

Miksi nuorta asiakasta kohdellaan huonosti?

Blogit Megafoni 19.5.2012 16:15
Tarmo Ylhävuori

”Tuut, tuut, tuut. Asiakaspalvelu.” Näin alkoi puheluni erään lehden asiakaspalveluun. Tarkoituksenani oli selvittää virhe, sillä tilaamaani lehteä ei ollut tullut postissa. Puhelu alkoi hyvin asiallisesti. Kerroin tilanteen ja toivoin ratkaisua ongelmaani. Sitä ei kuitenkaan löytynyt, vaan puhelu venyi venymistään. Asiakaspalvelija alkoi huutaa ja haukkua minua huijariksi. Puhelu päättyi täysin sekavissa merkeissä, kun en tiennyt, pitäisikö minun itkeä vai nauraa.

Olen nuori asiakas ja haluan välillä hoitaa omia asioitani. Tämänkaltaiset kokemukset eivät kuitenkaan kannusta yrittämään. En usko huonon asiakaspalvelun johtuvan vain työntekijän huonosta päivästä, sillä tämä ei ollut edes ensimmäinen kerta, kun saan näin huonoa palvelua. Kaupoissa kassatyöntekijän asenne muuttuu heti paljon töykeämmäksi, kun hän näkee asiakkaan olevan nuori.

Miksi nuorta asiakasta kohdellaan eri tavalla kuin aikuista? Luulen ongelman johtuvan ihmisten asenteesta nuoriin. ”Ne nuoret ovat rikollisia riehujia ja remuajia”. Eivät kaikki nuoret riehu ja remua. Eivät kaikki eläkeläisetkään ole epäkohteliaita ohittelijoita. Tällaiset ennakkokäsitykset osuvat harvoin oikeaan ja ne saattavat olla jopa loukkaavia.

Nuoret ovat aivan tavallisia ihmisiä, kuten kaikki muutkin. Meitä nuoriakin löytyy monenlaisia, on hiljaisia ja rauhallisia ja on niitä levottomampia. Tästä pitää muistuttaa aikuisille vähän väliä. Toisilla nuorilla on vain murrosiän, koulun ja ihmissuhteiden tuomia paineita, joita heidän täytyy purkaa jollain tavoin. Jossain tapauksissa nämä paineet purkautuvat tappeluina ja riehumisena.

Toinen syy, miksi nuoria kohdellaan näin huonosti asiakaspalvelutilanteissa, voi olla raha. Oletetaan, että nuorilla ei ole juuri mitään rahaa. Jossain tapauksissa asia voi olla niin, että nuorella onkin enemmän rahaa, kuin sillä edellisellä aikuisella asiakkaalla. En näe tässäkään hyvää syytä kohdella nuorta asiakasta huonommin kuin aikuista asiakasta.

Miksi sitten nuorta asiakasta kohdellaan huonommin kuin aikuista asiakasta? Voisinko ensi kerralla saada hyvää palvelua nuoresta iästäni huolimatta?