Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Mainoksia, kiitos!

Laura Pakarinen
Blogit Megafoni 22.3.2010 19:35

Ne keskeyttävät ärsyttävästi tv-ohjelman juuri jännittävässä kohdassa. Ne täyttävät jopa puolet kalliista lempilehdestäsi. Ne vyöryvät postiluukusta sisään monta kertaa päivässä ja pauhaavat radiokanavilla useammin kuin itse musiikki. Edes internetissä tai kadulla kävellessäsi et pääse niistä eroon.

Mainoksista ja niiden paljoudesta on noussut viime aikoina melkoinen valittamisen aihe, jota en aina ihan ymmärrä. Mainoksethan ovat usein myös hyödyllisiä ja informatiivisia.

Olen löytänyt monet lempituotteeni mainoksien avulla. Jotkut tapahtumatkin olisivat ilman niitä menneet sivu suun. Lisäksi alennuksien bongailu mainoksista on kukkaron kannalta järkevää. Hauskat mainokset esimerkiksi bussipysäkeillä saattavat myös piristää muuten synkeää ja loskaista päivää.

Vaikka pidän mainoksia hyödyllisinä, niin en tietenkään usko kaikkea, mitä niissä sanotaan. Tehtyään virheostoksen kuluttajat syyttävät usein mainosten houkutelleen heidät ostamaan tuotteen valheellisten tietojen perusteella . Syy virheostoksen tekoon on näin helppo sysätä pois omalta vastuulta.

Mutta mitä uutta ja ihmeellistä on muka siinä, että kauppiaat liioittelevat tuotteidensa hyviä puolia? Niinhän he ovat jo muinaisista ajoista lähtien tehneet. Jos kuluttaja joutuu jatkuvasti ”mainosten uhriksi”, on syytä varmasti hänessä itsessäänkin. Kun mainoksiin osaa suhtautua kriittisesti, on niistä enemmän hyötyä kuin haittaa.

Mainostulvasta on helppoa selvitä pelkkää tervettä järkeä käyttämällä. Postiluukun päälle voi aina liimata ”ei mainoksia” – tarran, radiosta ei tarvitse valita sitä kaupallisinta asemaa, eikä kadulla kävellessä mainostauluihin tarvitse kiinnittää sen suurempaa huomiota.

Kaiken kaikkiaan on mainoksista ärsyyntymiseen täysin turhaa käyttää niin kauheasti energiaa.

Laura Pakarinen

Keskustelu

Mainosten estetiikkaa kommentoimatta voi sanoa niiden ärsyttävyyden löytyvät hintalapusta.

Kun ostan jogurttipurkkia jostakin hirvittävästä mainoksesta huolimatta, maksan samalla tuon sysisurkean mainoksen tuotantokuluja. Maksan, vaikken olisi mainosta ikinä nähnytkään.

Mainosten ampuminen haulikolla kuluttajien suuntaan ei ole mieleeni. Minua kiinnostavien tuotteiden ja palveluiden mainostaminen sen sijaan on jopa toivottavaa.

Naisten hygieniatuotteiden mainostaminen sinkkumiehelle on aika turhaa. Puhelinluetteloa en ole käyttänyt vuosikausiin mutta silti sellaiset jaetaan minulle kahdesti vuodessa postilaatikon mainostuskiellosta huolimatta. Musiikkipalvelu mainostaa ruotsalaisen idols-voittajan uusinta levyä vaikka kuuntelen aivan toisenlaista musiikkia.

Mielelläni käytän mainostajien rahoilla toteutettuja palveluja, mutta arvostaisin että kulutustottumukseni huomioidaan. Yksityisyydestäni olen valmis omaehtoisesti hieman joustamaan.

Näitä luetaan juuri nyt