Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Krusifiksikapina

Taru Tiililä
Blogit Megafoni 5.11.2009 17:51

Helsingin Sanomat uutisoi tiistaina 3.11.2009 Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätöksestä kehoittaa Italiaa poistamaan kouluista krusifiksit. Asian oli vienyt tuomioistuimeen suomalaissyntyinen Soile Lautsi, joka katsoi krusifiksien loukkaavan hänen lastensa uskonvapautta ja julkisten koulujen maallisia periaatteita.

Suurin osa italialaisista otti nokkiinsa, eikä mikään ihme. Ristiinnaulittu puolialaston mies seinällä symboloi heille turvaa ja rakkautta. Okei, ehkä krusifiksit luokkahuoneen seinillä eivät ole paras mahdollinen vaihtoehto edesauttamaan uskonvapautta ja uskontojen tasavertaisuutta, mutta en usko että tyhjää seinää tuijottamalla lasten maailmankuva yhtäkkiä laajenee räjähdyksenomaisesti.

Ehdottaisin, että uskonnollisia symboleita ei poistettaisi, vaan niitä lisättäisiin. Jokaisesta luokasta voitaisiin varata kokonainen seinä kaikkien eri uskontojen symboleille. Ne laitettaisiin nätisti vieri viereen samankokoisina, niin että kukaan ei saa alemmuus- tai ylemmyyskomplekseja daavidintähtensä tai buddhapatsaansa koosta. Näin lapset voisivat koulunpenkillä istuessaan funtsia, että kuinka monta eri tapaa onkaan hahmottaa maailmaa. Lapset saataisiin suvaitsevaisemmiksi. Tai ahdistuneimmiksi. Tai molempia. Ja sitten veikattaisiin, kuinka kauan kestää ennen kuin joku valittaa kuvien järjestyksestä.

Taru Tiililä

Keskustelu

Todella ajattelemattomasti tehty S. Lautsilta. Vaikka italialaiset eivät liene oikeasti sen syvällisemmin uskonnollisia kuin muutkaan, niin tavat ja tottumukset ovat siellä vähintäänkin yhtä tärkeitä kuin täällä pohjolassa. Ja temperamentti on aivan omaa luokkaansa suomalaisiin verrattuna.

Kyllä kannattaa katsella peiliin, jos elämä käy paikallisten takia vaikeaksi. Viisas vaihtaisi hissukseen maisemia, kunnes pahin pöly on laskeutunut. (Siis noin 20 vuodeksi!)

Lisäys tauluehdotukseen: ”taulu” olisi tyhjä, vaikkaa valkoinen tai pinkki.Oppilaat kysyisivät, mitä se esittää. Vastaus: ateistien taulua.

Miksi sen seinän pitäisi tyhjä olla ja miksi lapsen maailmankuva pitäisi räjäyttää kappaleiksi??

Tuon ateistin ajatus lähtee siitä, että miksi julkisessa eli valtion laitoksessa pitää julistaa yhtä uskontoa tai koristaa paikat yhden uskonnon symboleilla. Symbolikokoelman kokeilu ei vaikuta fiksulta. Tulee mieleen kekkoset koulujen seinlllä.

koho: Tyhjä taulu ei ole ateismin symboli, vaan ihan jonkin muun.

Uusimmat uutiset kertovat etta eras Italian ministeri on sanonut:’Krusifixeja pois haluavat kuolkoot pois’!

Tanskassa Muhammedin kuvan piirtaja elaa pelossa ja pommiuhkausten varjossa.

Paljonko nama eroavat toisistaan?

Muiden lehtien keskustelupalstoilla suuri osa kirjoittajista toistelee samaa asiaa: Maassa maan tavalla tai maasta pois. Olen samaa mielta.
Elan buddhalaisessa maassa. Maan asukkaista 95 pct on buddhalaisia, 4 pct muslimeja, loput 1 pct esim. kristittyja.
Vahan Tamperetta suuremmassa kaupungissa on 2 kristittya toimipistetta. Katolinen kirkko, ja askettain avattu jonkin lahkon missioasema. Tama asema nakyy taloni parvekkeelta, risti loimottaa punaisena.
Olen sopeutunut buddhalaiseen elamantyyliin. Kunnioitan maan perinteita ja tapoja. Hyvaksyn taysin buddhalaisuuden vaikutuksen asuinymparistossani ja elamassani.

Miksi minun taytyy joka paiva katsella minulle taysin vieraan ja oudon uskonnon tunnuksia kotini lahella? Eivatko tanne asumaan tulevat voisi osoittaa sita samaa kunnioitusta mita nyt riekutaan taman Italian tapauksen tiimoilta? Miksi tulla kaannyttamaan taman maan asukkaita pois silta tielta ja niista tavoista jotka on omittu ja hyvaksi havaittu jo ennen kristinuskon syntymaa?

Esitin taman saman nakemyksen eraalla toisella keskustelupalstalla. Vastauksista lievemmista paasta oli, etta karsin hengellisesta koyhyydesta.
Kristinuskon levittamisessa ei ole mitaan pahaa, oli vastausten sisalto. Koko maailma pitaa saada Jessen opetuslapsiksi. Ilkeimmissa vastauksissa minut taas kerran tuomittiin sinne kuumemmalle puolelle.

Saako tasta mitaan jarjellista keskustelua aikaan? Jos pystyisin vaikuttamaan kotikaupunkini paatoksentekoon, molemmat ’tuputusasemat’ haipyisivat ainakin tasta kaupungista. Samoin mormonit pyorineen.
Se, etta naita suvaitaan, osoittaa buddhalaisen uskon suvaitsevaisuuden.
Yhtaan moskeijaa kaupungissa ei ole.

Ihmiset joita tunnen, pitavat minua aiheetta kristittyna vain silla perusteella etta olen eurooppalainen. Kasityksen oikaisemiseksi olen tehnyt tyota. Viimeistaan silloin kun kerron, etta pankkitalletusten koroista ja sijoitusvoitoista minulta silpaistaan rahaa kristilliselle kirkolle vaikka en ole ollut jasen senjalkeen kun sain omatoimisesti erosta paattaa. Eivat ymmarra. Taalla ei tarvitse maksaa kerhon jasenyydesta ellei ole jasen.

Ateisti siis? Ihan mika vain. Mielipiteen esittaminen puoleen tai toiseen loppuu silloin kun minun ei tarvitse maksaa suojelumaksua millekaan mafiaan verrattavalle organisaatiolle.

Kristityt siella Euroopassa ja muualla. Kaykaa lomalla ja kylassa. Jattakaa oppinne kotiin. Kunnioittakaa maani tapoja.

Osalle tällaiset krusifiksitemput ja vastaavat ovat keino päästä julkisuuteen ja suurimmalle osalle ihmiskunnan loppumattomasta luonnonvarasta, suvaitsemattomuudesta kumpuava halu kontrolloida muita!

EU taitaa sittenkin paljastua pelkäksi uudeksi Neuvostoliitoksi. Sama henki on askelten, kyllä vaistomme tuntee sen.

Mita Italiassa tapahtui tai tulee tapahtumaan, siihen en ota kantaa.
Suvaitsevaisuuteen otan. Haluun kontrolloida muita.

Eraan toisen lehden keskustelupalstalla eras uskovainen nimimerkki kyseli milla oikeudella ns. ateistit yrittavat rajoittaa ja halventaa uskovaisten toimintaa.

Silla samalla oikeudella milla eri uskontokunnat ovat viimeisen 2000 vuoden ajan sanelleet miten sellaistenkin tulee elaa jotka eivat ole heidan kanssaan samaa mielta. Katolinen kirkko on tasta oikein selvin ilmentyma.
Suvaitsevaisia ollaan, kunhan ajattelet ihan samalla tavalla kuin minakin. Muuten…roviolle. Joko konkreettiselle tai kuvaannolliselle.

Samassa lehdeesa oli taannoin kirjoitus: Vain kristittyjen rukoukset ovat pitaneet Suomen talouden ja hyvinvoinnin silla tasolla mita se vielakin on.
Luulin tehneeni 46 vuotta toita ja osaltani ottaneeni osaa taman hyvinvoinnin yllapitamiseen. Nyt en sitten olekaan enaa mitaan, koko vuosikymmenten tyo taysin hukkaan.

Suvaitsevaisuutta siis ?

Suomessa kai lienee meita samoin ajattelevia (ateisteja, pakanoita, ei-ihmisroruun kuuluvia) kai sitten tilastojen mukaan noin 15 pct vaestosta.

Nyt on possulentsun rokotusjonoissa ruvettu jo melkein turpiinpanemisen asteelle.
Mulle HETI.

Kristitythan eivat tata tee, eihan? Antavat jonossa paikan toiselle, eiko? Se on sita kristityn perussuvaitsevaisuutta.
Ja Fihreille tietysiti rokotus on kauhistus. Rokotuksen kehittamiseksi on kaytetty elainkokeita. Fihreat seka puolueena etta yksiloina tietysti kieltaytyvat rokotuksista.

Nuo jonoissa riehujat ovat siis 10 pct suomalaisia. Eivat rukoile, eivat tunnusta kristillisia arvoja.

Eikp heita voitaisi, ihan sovinnolla, piikittaa ensimmaisena. Sitten hyvia ihmisia, suvaitsevaisia.

Nyt, uskikset, on nayton paikka!

Suomessa on tällainen kumma uskonnollistaustainen perinne joka pitää poistaa heti,koska se loukkaa minua. JOULU sen viettäminen pitää lakkauttaa heti tai viimeistään ensi vuonna. Joulun juhlapäivät on muutettava tavallisiksi arkipäiviksi ja kaikki koristeet ja mainokset riisuttava pois poliisivoimin jos tarve.

Muuten jos vapaa-ajattelijat eivät tartu nyt tähän vaatimukseen suomessa,ei heille tarvitse myöntää mitään muutakaan pienempää asiaa niinkuin suvivirren kieltämistä.
Joulun pitäisi häiritä heitä massiivisen huomion ja ajankäytön vuoksi kaikkein eniten.
Siihen on tartuttava ensin.

Joulukuun 24 paiva (noin) auringon deklinaatio kaantyy taas sellaiseksi etta pohjolan asukkaillekin paiva pitenee.
Sita lienee juhlittu niin kauan kun ihmisia Pohjan perilla on asunut.
Ilman siihen ympattya kristillista liirumlaarumiakin juhlia on osattu jarjestella helpottamaan jokapaivaisen raadannan arkea.
Meilla buddhalaisessa maassa ovat juhlat rytmittyneet toisin. Uuuttavuotta, siis tammikuun ensimmaista paivaa, juhlitaan muun maailman tapaan. Se ei mitenkaan esta juhlimasta huhtikuussa uudelleen, buddhalaisen ajanlaskun uuttavuotta. Song kran- juhlaa. Ja taman tasta on sitten muita juhlia.
Hyva kummastelija.
Eivat juhlat katoa mihinkaan. Siita vain, pidettakoon vapaapaivat ja juhlittakoon. Veisattakoon enkelitaivaat sun muut suvivirret.
Nyt kaydaankin keskustelua paljon laajemmasta asiasta. Jos edes hiukan uskonnon rotweilerinleuat hellittaisivat ihmisten kurkuista.
Ne vaitteet, mita taman tasta saa itkuun asti lukea, etta kristillinen perinto on auttanut Euroopan ja muun maailman sille tieteen ja tekniikan tasolle mita se on, ovat tarkasti painvastoin.
Kirkon rutistelusta saivat karsia Galileo, Newton…Ja jalleen on kreationismin nimella kristinusko tarraamassa kiinni.
Paavi myonsi Steven Hawkinsille jonkun prenikan. Kutsui kylaankin, kahveelle.
Sanoi, etta sopii sitten se ennen Big Bangia oleva tila jattaa Jumalalle.
Kirjoitan tassa eniten kristinuskon tukahduttavaa vaikutusta vastaan. Samaa kirjoittaisin jos suurimman osan elamaani olisin joutunut islamin rutisteltavaksi. Tai olisin elanyt Intiassa niilla alueilla joissa joka aamu pitaa kaaria turbaani paan ymparille.
Jospa joku minua viisaampi voisi kertoa moniako maita maailmassa on joissa taytyy uskonnolle maksaa suojelumaksua vaikka ei kuulu kerhoon. Jossa uskonnon opetus maksetaan verovaroin. Jossa pienelta pojalta paivakodissa kielletaan ateria kun poika ei suostunut lukemaan ruokarukousta. (lainaus:HS, keskustelupalsta, noin viikko sitten)
Kuinka monta buddhalaista, muslimia, hindua…on viimeksi kuluneen vuoden aikana kaynyt soittamassa ovikelloa ja tuputtamassa oppiaan? Kuinka monta kristittya?

Entisessa kotikaupungissani Suomessa oli heprean kielen alkeiskurssi kansalaisopistossa. Halusin oppia alkeet, harrastukseni takia. Opettaja oli nuori nainen, ollut kibbutzilla muutaman vuoden. Fiksu ihminen.
Oppilaat olivatkin sitten jotain muuta. Jo parin opiskelukerran jalkeen olisi pitanyt nousta seisomaan ennen oppituntien alkua ja rukoilla Jeesusta. En tahan suostunut.
Sitten alkoi supsutus. Jeesus kutsuu sinua, veli. Edes vessaan en paassyt ettei eras nuori pelastaja pukannut peraan. Soitti kotiinkin, kerran. Lienee saanut numeron kansliasta. Myos Prisman kassalla alkoi paahtaa.
En kestanyt. Erosin opettajan kanssa sovinnossa. Sanoi etta joka vuosi se on sita samaa. Sanoi kuitenkin tarvitsevansa ne vahaiset rahat mita tyosta saa.

Joten te suvaitsevaiset. Alkaa enaa asettuko mihinkaan marttyyrin rooliin. Silla samalla oikeudella mita te olette kayttaneet kahdentuhannen vuoden ajan, edes pieni vahemmisto yrittaa karistaa asettamanne ikeen hartioiltaan.

Taru Tiililä kirjoitti: ”Jokaisesta luokasta voitaisiin varata kokonainen seinä kaikkien eri uskontojen symboleille. Ne laitettaisiin nätisti vieri viereen samankokoisina […]. […] lapset voisivat funtsia, että kuinka monta eri tapaa onkaan hahmottaa maailmaa.”

Tämä kuulostaa mainiolta. Maailmankuvien ja -katsomusten tutkiminen ja kunkin oman henkilökohtainsen maailmankatsomuksen rakentaminen lienee elinikäinen prosessi, joka yleensä voi olla vahvimmillaan nuorena.

Myös elämänkatsomustiedon opetuksessa voisi olla tieteenfilosofian tietoteoreettisia ongelmia käsitteleviä opintoja ja pohdintoja. Elämänkatsomustiedon ihmis-, tieto- ja maailmankäsitys rakentuvat tietynlaisille teoreettisille lähtökohdille (esim. naturalistinen tieto- ja ihmiskäsitys), joiden perustavanlaatuisten ongelmien tiedostaminen on oleellista, etteivät ihmiset indoktrinoidu tiedeuskovaisiksi.

Epävarmuuden sietokyky lienee meissä ihmisissä suuri kehittymisen alue. Tarkoitan myös tiedollista epävarmuuden sietokykyä. Platonin luolavertaus ei ole yhtään menettänyt merkitystään, vaikka tieteellisen ja teknologisen ”tietämyksen” eli teoretisoiniin ja niiden sovellusten avulla näyttääkin aikansaadun monenlaisia teknisiä vimpaimia (lääkkeitä, kirurgisia apuvälineitä, kulkuneuvoja, viestintäteknologiaa, etc.).

Ihminen ei näytä ratkaisseen oikeasti mitään perustavanlaatuisia ongelmia, joita ei olisi jo antiikissa tai intian filosofioissa (vedanta) pohdittu. On vain erilaisia uskomusjärjestelmiä, joiden ohjaajamana ihmiset toimivat (teismi, panteismi, panenteismi, ateismi, jne.).

Esimerkiksi tieteellisten menetelmien avulla ei ilmeisestikään voida selvittää, onko olemassa kummituksia ja/tai transsendentaalisia jumalolentoja jotenkin meistä ihmisistä erillään olevina olemuksina tai olentoina. Tämä johtuu siitä, että tieteellinen ajattelu lähtee liikkeelle jo sellaisista oletuksista, joiden mukaan tällaistan ilmiöiden olisi oltava materiaalisen kausaalisuuden ja energiasysteemin sisäisiä; ja että olisi olemassa sellaista objektiivista havaitsemista, joka olisi riippumatonta havaitsijasta ja havaittavista. Toisin sanoen ihminen on tällöin omien käsitys- ja ymmärryskykyjensä rajoittamana määritellyt mitä ja miten olemassaoleminen voi olla.

Luonnonlait – mitä ne ovat? Ihmisen omien yhteisesti jaettujen tieto- ja kokemusmahdollisuuksien selittämistä. Ovatko luonnonlait todella itsessään olemassaolevia sellaisina, kuin ihminen ne käsittää? Tällaiset lait toimivat mielekkäinä hypoteeseina tietynlaisen teoreettisen selitysmallin rakentamisessa ja sen mukaisessa kokemuksien tulkinnassa. Tästä on tieteellisessäkin ajattelussa ilmeisesti kysymys.

Omassa ajattelussani on tilaa niin luonnontieteellisille kuin humanistisillekin selitysmalleille. Sinne sopii ihan helposti mukaan myös uskonnollinen ajattelu (suuret uskonnot, teosofia, vedanta, erityisesti monistinen mystiikka panenteismin painotuksilla jne.), joita toki tulkitsen omista lähtökohdistani ollen opillisesti ja teoreettisesti ajatellen en niinkään suvaitsevainen vaan inklusiivinen. Opillinen suvaitsevaisuus lienee mahdotonta, sillä kukin mieltää asiat omien merkitysrakenteidensa kautta, mutta käytännön arkielämän suvaitsevaisuus on mahdollista ja erittäin toivottavaa.

Me ihmiset taidamme niin sanotun aikuisinakin olla lapsukaisia, jotka kinastelemme minä-minun -tyylisesti oli kyse sitten materiaalisista asioista tai uskomus- ja selitysjärjestelmistä (teismi, ateismij jne.).

J.S. Bachia mukaillen S.D.G.

Näitä luetaan juuri nyt