Blogit

Helsingin nuorisopalveluiden Nuorten Ääni –toimituksen blogi.

Koululiikunta nykypäivänä

Blogit Megafoni 2.5.2012 09:32
Kerttu Rantala

Olemme tyttöjen kanssa tekemässä kaatumis- ja piruettiharjoituksia luistelukentällä. Samaan aikaan toisella puolella kenttää pojat ovat jo yli puolen tunnin ajan pelanneet monen suosikkiliikuntalajia – jääkiekkoa.

Koululiikunnan tarkoituksena olisi tarjota oppilaille tietoja, taitoja ja kokemuksia, jotka kannustaisivat liikunnailliseen elämäntapaan. Ainakin opetussuunnitelmassa lukee näin.

Todellisuudessa tunneilla on yhä edelleen päinvastainen tunnelma. Heti vuoden alussa saattaa olla testejä, jotka tuntuvat monesta inhottavalta. Telinevoimistelussa täytyy nousta puomin päälle seisomaan yhdellä jalalla, vaikka kuinka pelottaisi.

Testejä perustellaan sillä, että ”opiskelija voisi seurata kehittymistään.” Osa testeistä on vapaaehtoisia, ja ne saa todellisuudessakin uusia loppuvuodesta, jotta kehityksen näkee. Tämä olisi hyvä tapa kaikissa koulussa tehtävissä testeissä. Osa testeistä kuitenkin jää vain yhdeksi ainoaksi kerraksi, joskus jopa koko koulun aikana.

Testattavia asioita, kuten tasapainoa, ponnistusvoimaa ja lihaskuntoa harjoitellaan tunneilla hyvin vähän. Testeissä olisi enemmän järkeä, jos lihaskuntoa tehtäisiin tunneilla enemmän. Testit voitaisiin vaihtoehtoisesti korvata testattavien asioiden kehittämisellä ja harjoittelulla.

Toinen asia, jonka olen huomannut liikuntatunneilla olevan huonosti, on epätasa-arvoisuus tyttöjen ja poikien välillä. Luistelukerroilla pojat saavat pelata koko tunnin ajan jääkiekkoa. Suurin osa ainakin minun tuntemista tytöistä tahtoisi myös pelata mieluummin jääpelejä, kuten ringetteä tai jääkiekkoa, kuin tehdä piruettiharjoituksia.

Opetussuunnitelmassa lukee, että 5.–9.-luokkalaisten liikunnassa keskeiset sisällöt ovat esimerkiksi lihaskunto, talviliikunta, musiikki- ja ilmaisuliikunta sekä tanssi. Tekstin yhteydessä ei mainita mitään eri sukupuolten välisistä eroista, mutta en kuitenkaan ole koskaan kuullut poikien harjoittelevan esimerkiksi telinevoimistelua tai tanssia paritansseja enempää.

Liikuntatuntien mielekkyyttä ja liikunnan tavoitteiden edistämistä auttaisi ainakin valinnaisuus. Pojat ja tytöt voisivat kummatkin valita, haluavatko he matkaluistella, tehdä harjoituksia opettajan kanssa vai pelata jääkiekkoa. Testien tulisi olla vapaaehtoisia.

Jokaiselle löytyy varmasti joku tapa harjoittaa liikuntaa, ja oppilasta tulisi kannustaa mieleisen lajin harrastamista myös vapaa-ajalla. Valinnaisuutta peliin!