Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Kahviahan se Starbucksin kahvikin vain on

Megafoni
Blogit Megafoni 16.12.2013 16:32

Noin kuukausi sitten, 13. marraskuuta 2013, alkoi ryntäys. Helsingin ensimmäinen Starbucks-kahvila avasi ovensa Akateemisen Kirjakaupan kulmalle.

Helsingin Sanomien nettisivujen mukaan jonottajia saapui Turusta asti. Joukkohurmio ei laantunut ensimmäisen päivän tai edes ensimmäisen viikon aikana. Kahvilan ulkopuolella kiemurteleva, lähinnä nuorista muodostuva, jono muuttui oleelliseksi osaksi katukuvaa.

Kun kahvi sitten vihdoin viimein saadaan käteen kaivetaan kännykät esiin ja otetaan kaverikuvat Instagramiin. Katso, mekin käytiin täällä!

Miten päädyimme tilanteeseen, jossa ihmiset ovat polvillaan kahvin edessä – jopa Suomen kaltaisessa modernissa yhteiskunnassa? Mitähän ulkomaalaisetksin ajattelevat. Kahviahan se vain on!

Applen älypuhelimille on ladattavissa sovellus nimeltä Logo Quiz -peli, jossa tarkoitus on kerätä pisteitä arvaamalla oikein mahdollisimman monta kansainvälisesti tunnettua logoa. Starbucksin lisäksi pelissä tunnisteaan myös muun muassa Conversen, Hollisterin, McDonalds’in sekä tietysti Applen itsensä logoja. Näitä brändejä yhdistää lähinnä yksi tekijä – suorastaan räjähdysmäiseksi kasvanut suosio nuorten keskuudessa.

Itse asiassa brändihysteria ei ole kovinkaan uusi ilmiö. Äitini nuoruudessa kaikki havittelivat Leviksen farkkuja, Lacostea ja MicMacia. Tänään jokaisella itseään kunnioittavalla teinillä on vähintään yhdet Conversen tennarit.

Kun lämpötila laskee nollan alapuolelle, kaupungilla vastaankäveleviä North Trade South Pole -takkeja ei voi laskea edes molempien käsien sormilla. IPhone on samanlainen itsestäänselvyys kuin puhelin ylipäätään.

Tietenkin ilmiölle on myös alati kasvava joukko vastustajia. Myönnän kuuluvani itsekin niihin nuoriin, jotka välttelevät brändihysteriaa pahemmin kuin ruttoa.

Kyse on periaatteesta. Kaupallisten mekanismien vastustamisesta ja massoja vastaan kapinoinnista, mutta ennen kaikkea yksilöllisyyden korostamisesta. Käytetään vanhaa puhelinta ja vetäistään jalkaan marketista ostetut tennarit ihan vain kiusaksi. Ennemmin vaikka jätesäkki kuin Hollisteria.

Lopputuloksena saamme kaksi eri leiriä, joista kumpikin on ehdoton oman kantansa suhteen. Mutta kuinka tärkeästä asiasta loppujen lopuksi edes on kyse? Herää kysymys, kuinka vahvasti brändeihin tarvitsee reagoida niin positiivisessa kuin negatiivisessakin mielessä.

Jos kahvihammasta alkaa Starbucksin kohdalla kolottaa, voi aivan mainiosti astua sisään ilman sen suurempia tunteenpuuskia. Ei tarvitse potea syyllisyyttä, eikä liioin kaivaa esiin kameroita. Kahviahan se vain on.

Megafoni

Kirjoittajat ovat pääkaupunkiseudulla asuvia nuoria. Nuorten Ääni -toimitus tuo nuorten näkökulmia esille mediassa.

Keskustelu

Näitä luetaan juuri nyt