Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Joulunodotusta luukku kerrallaan

Sanni Halttunen
Blogit Megafoni 17.12.2011 15:50

Enää seitsemän yötä jouluaattoon. Kaipaan niin sitä odotuksen ja jännityksen tunnetta, jota joulunodotuksen aika toi tullessaan kun olin vielä lapsi. Joulua odotettiin päivä päivältä enemmän, luukku kerrallaan.

Joulukalenteri oli aina olennainen osa joulua. Meillä, minulla ja siskollani, piti aina olla sekä perinteinen kuvakalenteri, jonka tuotot menivät hyväntekeväisyyteen lähimmälle partiolippukunnalle, sekä tietenkin suklaakalenteri. Myös tarhassa ja koulussa joulukuu oli erilaista aikaa, kun aamuisin kokoonnuttiin päivittäin kuulemaan jokin lyhyt tarina osana joulukalenteria. Jännitystä yllytettiin päivä päivältä, mitä lähemmäs joulua tultiin.

Joulu- eli adventtikalenterin ensimmäinen painos ilmestyi markkinoille vuonna 1904 Saksassa. Suomeen kalenteri levisi partiolaisten myötä, ja kaupankäynti alkoi 1947, kun Ulla von Wend suunnitteli partiolaisten joulukalenterin. Kauppa alkoi kuitenkin sujua tuottavasti vasta pari vuotta myöhemmin. Tämä perinne partiolaisten hyväntekeväisyyskalenterista elää edelleen, kun partiolaiset kiertävät myymässä joulukalentereita. Monissa perheissä kyseinen kalenteri on muodostunut perinteeksi.

Jo muutamina vuosina olen alkanut sivuuttaa joulukuun päivät tavallisten arkipäivien tapaan. Kalenterisuklaat ovat yhdentekeviä ja perinteisen kalenterin kuvat ovat ennalta-arvattavia. Tänä jouluna jännitys on kuitenkin palannut, kun sain kuulla Veikkauksen arpakalenterista, josta ”noin joka toinen voittaa”. Herään joka aamu raaputtamaan ja lasken innolla luukkuja, josko saisin tarpeeksi tiettyjä symboleja voittaakseni. Tiedän että voitto on epätodennäköistä, varsinkin kun pienimmät voitot eivät kata edes kalenterin hintaa. Silti kalenterin tuoma ilo saa joulunodotuksen tuntumaan samalta kuin lapsena.

Kulutusjuhlaksi muodostunutta joulua tukee mitä monipuolisempi kalenterien kirjo. Monilla karkkifirmoilla on omat kalenterinsa, lisäksi keskustelu suklaakalenterien suklaan kilohinnasta on käynyt kuumana vuosi toisensa jälkeen. Hyväntekeväisyyskalenterit saavat ostajan tuntemaan antamisen iloa joka päivä avatessaan kalenteriluukun. Lapsiperheille erilaiset yllätyskalenterit, tarinakalenterit ja kaikenlaiset lelu-, kuten Legokalenterit ovat muodostuneet jokajouluiseksi hankkeeksi. Myös aikuisille tarjonta on laajentunut aforismi-, uhkapeli-, arpa- ja lukuisien muiden erilaisten joulukalenterien myötä. Nuorille suunnattuja kalentereita ovat fanikalenterit, kuten eri urheiluseurojen ja elokuvien mainosjoulukalenterit. Myös media on hyödyntänyt joulukalenterien suosion erilaisilla tv-, netti- ja radiojoulukalentereilla, joita kuluttajat seuraavat päivittäin.

Jokaisella on oma motiivinsa hankkia joulukalenteri; jotkut havittelevat rahaa, jotkut pitävät kiinni linjoistaan ”yksi suklaapala päivässä” -periaatteella. Toisille joulukalenterit tuovat iloa ja toiset taas haluavat tehdä muille hyvää näin joulun alla hankkimalla kalenterin. Vaikka korkea hintaluokitus on herättänyt keskustelua ja kyseenalaistanut joulukalenterihankkeen tärkeyttä, joulukalentereiden kulutus on vain yltynyt. Yritysten motiivit ovat myös monipuolistuneet; jotkin kalenterit kannustavat liikkumaan ja lahjoittamaan rahaa esim. kehitysmaihin, toiset taas mainostavat yritystä ja havittelevat lisää kuluttajia. Jopa hotelliketjuilla on omia joulukalentereitaan. Motiivit vaikuttavat melko olennaisesti kalenterien laatuun, niin kuin esim. suklaakalenterien ulosantia ja suklaiden makuja vertailtaessa voidaan todeta.

Joulukalenterin alkuperäinen nimitys, adventtikalenteri, joka viittaa vahvasti kristinuskon jouluperinteeseen, on menettänyt merkitystään vuosien varrella kalenterien kehittyessä. Nuorten keskuudessa joulukalenterin merkitys on lähinnä pimeiden aamujen piristäminen ja jouluun innostaminen, sekä joulutunnelman luominen. En kuitenkaan kritisoi tämän arvon muuttumista, sillä muutkin kristinuskon piirteet ovat kadonneet ihmisten arjesta. Joulukalenterit merkitsevät avaajilleen eri asioita ja välittävät eri arvoja. Pääsääntöisesti niillä on kuitenkin yhteinen tarkoitus: tuottaa joulunodotuksen iloa luukku kerrallaan.

Sanni Halttunen

Keskustelu

Näitä luetaan juuri nyt