Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Edes lääkäriaikaa ei saa kohteliaasti pyytämällä

Matilda Jokinen
Blogit Megafoni 3.11.2009 17:52

Muutama viikko sitten kävin lääkärissä, ja tarkoituksena oli varata aika jatkotutkimuksiin. Ensimmäinen vapaa aika lääkärin kalenterista löytyi kahden kuukauden päähän.

Äitini ei ilahtunut odotusajan pituudesta ja soitti lääkärilleni tiukkasävyisen puhelun. Kalenteriin ilmestyi piilossa ollut kolo, ja tarkastusaika järjestyi viikon päähän.

Olen aiemminkin törmännyt syrjivään kohteluun terveydenhuollossa. Reippaiden ja hyväkuntoisten nuorten ongelmiin suhtaudutaan aliarvioiden. Viime keväänä, kun ystäväni mursi jalkansa, oli hänen vaikea saada hoitoa ikänsä vuoksi. Häntä pyöritettiin edestakaisin Meilahden ja oman terveyskeskuksen väliä ja kaikkialla odotusajat olivat pitkät. Sunnuntaiaamuna ystävääni ei meinattu ottaa edes Malmin päivystykseen sisään, vaikka hänen oli murtuneen jalan ja jumahtaneen niskan takia lähes mahdoton liikkua.

Nuorten ylenkatsominen ei jää ainoastaan terveydenhuollon paheeksi. Vaikka vaatekaupassa myyjät eivät hyväksy palauttamaani tuotetta, hoituu asia mukisematta, kun isäni saapuu paikalle.

Usein tuntuu siltä, että kun ei ole oppinut vaatimaan, ei mitään saakkaan. Tämä on usein erityisesti nuorten ongelma. Mielestäni ei ole oikein, että peruspalveluita saadakseen täytyy olla joko aikuinen tai vähintään taitava puhuja. Hyvä asiakaspalvelu ja terveydenhuolto kuuluvat kaikille, iästä ja äänen voimakkuudesta riippumatta.

Matilda Jokinen

Keskustelu

Asioiden pitäisi hoitua nimenomaan asiallisesti; tarvitsematta korottaa ääntään ja aina olla vaatimassa ja tivaamassa asioista. Kohtelias ja asiallinen käyttäytyminen pitäisi riittää.
Äänen painottaminen ja negatiivisuus ja painostaminen ei lisää kenenkään terveyttä; on enerkiaa vievää ja tuo huonoa mieltä. Tasa-arvoinen palvelu kaikille, iästä huolimatta.
Mielestäni on kummallista, että aina pitää itse vaatia asioita. Eikö ole olemassa normaaleja käyttäytymissääntöjä? Ihminen ei ole pompoteltava koripallo joka saadakseen palvelua; vaatii pomputtelua useamman kerran! Sitten saa kuvan, että aina on valittamassa,kärttyinen ja petetty, kun kohteliaasti ei saa asianmukaista palvelua. Kummallista.

Näitä luetaan juuri nyt