Blogit

Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden Nuorten Ääni -toimituksen blogi.

Edes lääkäriaikaa ei saa kohteliaasti pyytämällä

Blogit Megafoni 3.11.2009 17:52
Matilda Jokinen

Muutama viikko sitten kävin lääkärissä, ja tarkoituksena oli varata aika jatkotutkimuksiin. Ensimmäinen vapaa aika lääkärin kalenterista löytyi kahden kuukauden päähän.

Äitini ei ilahtunut odotusajan pituudesta ja soitti lääkärilleni tiukkasävyisen puhelun. Kalenteriin ilmestyi piilossa ollut kolo, ja tarkastusaika järjestyi viikon päähän.

Olen aiemminkin törmännyt syrjivään kohteluun terveydenhuollossa. Reippaiden ja hyväkuntoisten nuorten ongelmiin suhtaudutaan aliarvioiden. Viime keväänä, kun ystäväni mursi jalkansa, oli hänen vaikea saada hoitoa ikänsä vuoksi. Häntä pyöritettiin edestakaisin Meilahden ja oman terveyskeskuksen väliä ja kaikkialla odotusajat olivat pitkät. Sunnuntaiaamuna ystävääni ei meinattu ottaa edes Malmin päivystykseen sisään, vaikka hänen oli murtuneen jalan ja jumahtaneen niskan takia lähes mahdoton liikkua.

Nuorten ylenkatsominen ei jää ainoastaan terveydenhuollon paheeksi. Vaikka vaatekaupassa myyjät eivät hyväksy palauttamaani tuotetta, hoituu asia mukisematta, kun isäni saapuu paikalle.

Usein tuntuu siltä, että kun ei ole oppinut vaatimaan, ei mitään saakkaan. Tämä on usein erityisesti nuorten ongelma. Mielestäni ei ole oikein, että peruspalveluita saadakseen täytyy olla joko aikuinen tai vähintään taitava puhuja. Hyvä asiakaspalvelu ja terveydenhuolto kuuluvat kaikille, iästä ja äänen voimakkuudesta riippumatta.