Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Twitter on hiipuva uutismedia

Blogit Mediaansekaantuja 17.6.2015 22:18
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Eilen ja tänään uutisoitiin brittiläisen Reuters-instituutin Digital News Report 2015 -tutkimuksen tuloksista. HS:n mukaan verkkomedia on ohittanut perinteiset mediat uutislähteenä ja M&M:n mukaan suomalaiset maksavat ahkerimmin verkkouutisistaan Euroopassa. Koko kaksitoista maata käsittävä tutkimus on luettavissa täältä ja sen Suomen maaraportti täältä.

Tutkimuksessa oli myös sosiaalista mediaa koskeva osuus, joka jäi uutisissa vähemmälle huomiolle. Nostan tässä esiin pari kiinnostavinta pointtia.

Toimittajat ja keskeiset viestimet pitävät Twitteriä näyttävästi medioissaan esillä, ja monella journalismin saralla Twitter on nykyisin tärkeä uutislähde. Reuters-instituutin tutkimus kuitenkin kertoo karua kieltä Twitterin hiipuvasta merkityksestä käyttäjien uutismediana.

Suomalaisten vastaajien mukaan ylivoimaisesti suosituin some-palvelu uutisten hakemiseen, lukemiseen, katsomiseen, jakamiseen ja uutisista keskustelemiseen on Facebook, jota käyttää tähän tarkoitukseen 35 prosenttia vastaajista. Kakkosena ei tule Twitter vaan YouTube (10 prosenttia), eikä kolmantenakaan tule Twitter, vaan Suomi24 (7 prosenttia). Vasta jaetulla neljännellä sijalla on Twitter yhdessä otteensa täysin menettäneen Google Plus -palvelun kanssa (5 prosenttia).

Suomi on mukana Digital News Report -tutkimuksessa nyt toista vuotta. Vuoteen 2014 verrattuna eniten käyttöastettaan kasvattivat Instagram (+7 prosenttiyksikköä), YouTube (+6) sekä Facebook ja Pinterest (+4). Google Plus romahti 15 prosenttiyksikköä. Twitterillä oli nousua 2 prosenttiyksikköä, mutta uutisten lähteenä laskua 1 prosenttiyksikkö. Muiden some-palvelujen kasvu ja Twitterin junnaaminen lilliputtisarjassa kertovat siitä, että Twitterin käyttö lukijoiden uutislähteenä on jäämässä kiinnostavampien some-välineiden jalkoihin.

Tutkimuksen mukaan Twitteriä käytetään innokkaimmin Espanjassa, Irlannissa ja Isossa-Britanniassa, mutta sen merkitys on varsin vähäinen Tanskassa, Suomessa, Saksassa ja Australiassa. Nuoret ryhtyvät käyttämään uudempia palveluja, kuten WhatsAppia, Snapchatia ja Tumblria. Twitter onkin ollut suurissa vaikeuksissa viime aikoina.

Myös tutkimuksen kansainväliseltä some-puolelta on syytä nostaa esiin muutama havainto. Ensimmäinen on se, että somen uutiskäyttö on lisääntynyt mutta yleisön osallistuminen ei. Ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa entistä enemmän uutisten lähteenä ja suodattajana, mutta useimmissa tutkimuksen maissa uutisista keskusteleminen, niistä kirjoittaminen omaan blogiin ja verkkokampanjoihin osallistuminen on varautunutta. Innokkaimmin uutisista keskustelevat brasilialaiset ja espanjalaiset, kun taas saksalaiset, britit ja suomalaiset ovat vaisumpia ottamaan kantaa. Pahimpia mykkäkoulun pitäjiä ovat japanilaiset.

Kansainvälisessä tutkimusraportissa mainitaan, että kaikissa maissa ihmiset mieluummin jakavat uutissisältöä kuin kommentoivat sitä. Uutisten jakaminen on myös yleistynyt monissa maissa kuluneen vuoden aikana, mutta kommentoinnin hyytyminen on johtanut siihen, että monet uutissivustot ovat sulkeneet keskustelufooruminsa kokonaan.

Vielä yksi juttu.

Miksi ihminen jakaa uutissisältöä? Tämä kiinnostaa kovasti paitsi tutkijoita, myös uutisorganisaatioita.

Tutkimusten mukaan sellaisella sisällöllä, joka saa aikaan vahvan myönteisen tai kielteisen tunnereaktion, on taipumus muuttua viraaliksi eli saada paljon jakoja sosiaalisessa mediassa. Reuters-instituutin tutkimus antaa viitteitä siitä, että myös luottamuksella on merkitystä jakamisprosessissa.

Useimmissa tutkituissa maissa uutisia jakoivat aktiivisemmin ne, jotka sanoivat joko luottavansa uutisiin tai eivät luottaneet niihin, verrattuna ihmisiin, jotka eivät erityisemmin sanoneet luottavansa tai olevansa luottamatta. Useimmissa maissa ei kuitenkaan löytynyt jakamisessa merkittävää eroa uutisiin luottavien ja ei-luottajien välillä. Tutkimusraportissa arvellaankin, että uutisia jaettaisiin paitsi omien näkemysten tukemiseksi, myös uutisten kritisoimiseksi.

Musta tuntuu, että tämä on just näin.

>> Oikaisu klo 23.30: Korjattu Suomen maaraporttiin johtava linkki ja kohta ”Käyttöastettaan uutismediana kasvattivat…” oikeaan muotoon ”Käyttöastettaan kasvattivat…” sekä täsmennetty Twitteriä koskevia muutosprosentteja.