Tuoreet luvut julki: Vain yksi päivälehti kasvatti kokonaislevikkiään
Kirjoitin kuukausi sitten Suomen Kuvalehden mediakolumnissani Helsingin Sanomien raportoimasta tilaajamääränsä kasvusta. Totesin, että meidän HS:n ulkopuolisten on parempi odotella rauhassa, realisoituuko tilaajakasvu virallisiin levikkilukuihin.
Jännittämisen voi lopettaa, sillä Media Audit Finland julkisti tuoreimpien tarkastustensa tulokset tänään. Ja toden totta: tähän mennessä tarkastetuista päivälehdistä HS on ainoa, joka on onnistunut kasvattamaan viime vuoden kokonaislevikkiään. Se on näinä aikoina harvinaista, joten onnittelut hienosta suorituksesta!
KatsotaanPA HS:n levikkilukuja tarkemmin. Ensin kuitenkin nopea termien selitys.
Tilaaja- tai tilausmäärä ovat lehden itsensä ilmoittamia lukuja, jotka kertovat, montako tilaajaa lehden tuotteilla on tai montako lehden tuotetta on tilattu. Absoluuttinen lukema ei tee eroa erihintaisten tuotteiden välillä.