Tuoreet luvut julki: Vain yksi päivälehti kasvatti kokonaislevikkiään

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Kirjoitin kuukausi sitten Suomen Kuvalehden mediakolumnissani Helsingin Sanomien raportoimasta tilaajamääränsä kasvusta. Totesin, että meidän HS:n ulkopuolisten on parempi odotella rauhassa, realisoituuko tilaajakasvu virallisiin levikkilukuihin.

Jännittämisen voi lopettaa, sillä Media Audit Finland julkisti tuoreimpien tarkastustensa tulokset tänään. Ja toden totta: tähän mennessä tarkastetuista päivälehdistä HS on ainoa, joka on onnistunut kasvattamaan viime vuoden kokonaislevikkiään. Se on näinä aikoina harvinaista, joten onnittelut hienosta suorituksesta!

 

KatsotaanPA HS:n levikkilukuja tarkemmin. Ensin kuitenkin nopea termien selitys.

Tilaaja- tai tilausmäärä ovat lehden itsensä ilmoittamia lukuja, jotka kertovat, montako tilaajaa lehden tuotteilla on tai montako lehden tuotetta on tilattu. Absoluuttinen lukema ei tee eroa erihintaisten tuotteiden välillä.