Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Tässä vähän taksirahaa toimittajalle (teethän sen jutun sitten)

Blogit Mediaansekaantuja 13.10.2015 19:21
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Yle julkaisi Kiinan-kirjeenvaihtajan Mika Mäkeläisen videon, jossa kiinalainen PR-yritys jakaa rahakuoria suomalaisen yrityksen tiedotustilaisuuteen saapuville toimittajille. Videolla Mäkeläinen kysyy PR-yhtiö D&S Media Groupin varatoimitusjohtajalta Bill Sheniltä, mitä kuorissa on.

Kun Mäkeläinen pyytää yhtä toimittajaa esittelemään kuoren sisältöä, kiusaantunut Shen tunkee väliin.

”Tämä on hiukan epämukavaa. Älä näytä sitä”, Shen sanoo toimittajalle.

”Suomalainen toimittaja haluaa vaikeuksia.”

Mäkeläiselle hän selostaa, että kuoressa on hiukan kulukorvausta toimittajien taksimatkoja varten. Kuoressa on 300 yuania eli 42 euroa. Mäkeläisen mukaan taksin lähtöhinta on Pekingissä kuitenkin vain 13 yuania eli vajaat kaksi euroa. Toimittajilta ei vaadita mitään tositteita rahan käytöstä.

Kiinassa on kuulemma maan tapa, että toimittajat odottavat saavansa rahaa, jotta he saapuisivat yrityksen tiedotustilaisuuteen ja tekisivät siitä uutisen. Ylen jutussa suomalaisyritystä ei häveliäästi mainita nimeltä, mutta yritys kiistää tienneensä toimittajien lahjomisesta.

Olisiko tässä ratkaisu meillekin, miten kiireiset toimittajat saisi paikalle yritysten pressitilaisuuksiin? Niin moni yritys tuskailee nykyisin, kun mediaa ei kiinnosta pätkän vertaa heidän tuotteensa eikä tilaisuutensa.

Ehkei sentään.

Ylen video voi tietysti huvittaa suomalaista katsojaa, mutta onko pienen rahalahjan ja jonkin kivan vimpaimen antamisella loppujen lopuksi kovin suurta eroa? Onko hyväksyttävämpää ottaa valmistajalta vastaan uusi tablettikone kuin riihikuivaa rahaa? Kirjoitin it-toimittajien etiikasta vastikään edellisessä blogipostauksessani.

Uskon, että ainakin lahjan saajan motiiveissa on Suomen ja Kiinan välillä eroa: kiinalaisia kollegoitaan paremmin palkattujen suomalaisten toimittajien ei tarvitse hakea tilaisuuksista henkilökohtaista materiaalista hyötyä. Oheistuotteet tulevat heille puoliväkisin annettuina kylkiäisinä messuilta ja lehdistötilaisuuksista. Usein ne päätyvät toimituksen testeihin tai yleiseen jakoon vaikkapa lukijalahjoina.

Tilanne voi tulevaisuudessa muuttua huonommaksi Suomessakin, jos ja kun journalistin työstä tulee yhä enemmän matalapalkkatyötä niin kuin suunta näyttää olevan. Köyhyys ja korruptio kun kulkevat usein käsi kädessä.