Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Tänä vuonna en lähetä joulutervehdyksiä ollenkaan Facebookissa

Blogit Mediaansekaantuja 25.12.2015 16:20
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Entistä useampi Facebook-kaverini tiedotti, että joulukortit jäivät tänä(kin) vuonna lähettämättä ja rahat on pantu saimaannorpan tai jonkun muun turjakkeen tilille.

Nyt on pakko nostaa norppa pöydälle: Seli. Seli.

Tosiasiahan on, että tämä on pelkkä tekosyy laiskuudelle, aikaansaamattomuudelle, välinpitämättömyydelle ja äärimmäiselle kitsaudelle. Norppa on vain altruismin kaapuun puettu keppihevonen. Tuskin sekään on tästä todellisuudessa mitään hyötynyt. Todellinen syy on se, että omaa perberiä ei jakseta liikuttaa postilaatikolle ja hiirikäsi nyrjähtää kynän liikuttamisesta.

Yrityksetkin ovat hokeneet samaa hurskasta "Tänä vuonna emme..." -mantraa yhteistyökumppaneilleen jo vuosikausia. Kenekään pajasta ei saa enää konjakkipulloa, ilmaista kinkkua tai herkkulahjakorttia - puhumattakaan aidosta joulukortista.

Tämän aikamme ilmiön takia valtionyhtiö Posti on pulassa. Jakajia irtisanotaan, koska kirjepostin määrä putoaa vuosi vuodelta. Vielä vuonna 1995 lähetettiin 50 miljoonaa joulukorttia, mutta 2000-luvulla joulukorttien määrä lähti laskuun. Jouluterveiset lähtivät helpommin ja edullisemmin sähköpostilla tai tekstiviestillä. Vuonna 2013 suomalaiset lähettivät enää 37 miljoonaa joulukorttia. Facebook, Twitter ja WhatsApp ovat tehneet joulutervehdyksistä ilmaisia ja vaivattomia. Koko netti pitäisi räjäyttää.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu