Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Tänä vuonna en lähetä joulutervehdyksiä ollenkaan Facebookissa

Blogit Mediaansekaantuja 25.12.2015 16:20
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Entistä useampi Facebook-kaverini tiedotti, että joulukortit jäivät tänä(kin) vuonna lähettämättä ja rahat on pantu saimaannorpan tai jonkun muun turjakkeen tilille.

Nyt on pakko nostaa norppa pöydälle: Seli. Seli.

Tosiasiahan on, että tämä on pelkkä tekosyy laiskuudelle, aikaansaamattomuudelle, välinpitämättömyydelle ja äärimmäiselle kitsaudelle. Norppa on vain altruismin kaapuun puettu keppihevonen. Tuskin sekään on tästä todellisuudessa mitään hyötynyt. Todellinen syy on se, että omaa perberiä ei jakseta liikuttaa postilaatikolle ja hiirikäsi nyrjähtää kynän liikuttamisesta.

Yrityksetkin ovat hokeneet samaa hurskasta ”Tänä vuonna emme…” -mantraa yhteistyökumppaneilleen jo vuosikausia. Kenekään pajasta ei saa enää konjakkipulloa, ilmaista kinkkua tai herkkulahjakorttia – puhumattakaan aidosta joulukortista.

Tämän aikamme ilmiön takia valtionyhtiö Posti on pulassa. Jakajia irtisanotaan, koska kirjepostin määrä putoaa vuosi vuodelta. Vielä vuonna 1995 lähetettiin 50 miljoonaa joulukorttia, mutta 2000-luvulla joulukorttien määrä lähti laskuun. Jouluterveiset lähtivät helpommin ja edullisemmin sähköpostilla tai tekstiviestillä. Vuonna 2013 suomalaiset lähettivät enää 37 miljoonaa joulukorttia. Facebook, Twitter ja WhatsApp ovat tehneet joulutervehdyksistä ilmaisia ja vaivattomia. Koko netti pitäisi räjäyttää.

Samaan aikaan verkkokaupankäynnin yleistyessä Posti saa kasvavan siivun pakettilähetyksistä, mutta se on Postille laiha lohtu. Osoitteellisten kirjeiden määrä laski viime vuonna (2014) 100 miljoonalla kappaleella, missä on laskua vuodesta 2013 jopa 10 prosenttia. Myös Postin jakamien kotiin tilattujen lehtien määrä laski viime vuonna 13 prosenttia. Postin arvion mukaan kirjevolyymin määrä puolittuu viidessä vuodessa, kertoo Kauppalehti. Tämä tarkoittaa yhtiön liikevaihdon supistumista vuosittain 60-70 miljoonalla eurolla. Sitä ei pelkillä paketeilla paikata.

Onneksi kaltaiseni hyvät ihmiset ajattelevat vähän kansantalouttakin ja läheisiään ja jaksavat yhä nähdä vaivaa joulukorttien eteen. Lähetin tänä vuonna läheisilleni 20 joulukorttia – ostin kortit, maksoin postimerkit, kaivoin taas kerran puuttuvat osoitteet numerotiedustelusta, kierrätin kortit allekirjoitettavina koko perheellä ja jaksoin raapustaa omankin nimeni, vaikka käsi alkoi krampata ja melkein meni kuolioon perinteisellä kynällä kirjoittamisesta.

Arvelen vastaanottajien ilahtuneen saamastaan hypisteltävästä tervehdyksestä yhtä paljon kuin itse riemuitsin estottomasti jokaisesta eteisen lattialta löytämästäni joulukortista. Muistatteko sen tunteen, kun saa joltakulta käsin kirjoitetun kortin tai kirjeen? Se on fantastinen, ihana tunne.

Ne, jotka eivät lähettäneet vastajoulukorttia, kirjasin ylös mustaan muistikirjaani ja poistin Facebook-kavereistani.

Hyvät ystävät. Tänä vuonna en lähetä ollenkaan joulutoivotuksia Facebookissa vaan käytän sen ajan johonkin hyödyllisempään ja arvokkaampaan – kuten aiheesta bloggaamiseen.