Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Se siitä miljardibisneksestä – sanomalehtien tuotot sulavat

Blogit Mediaansekaantuja 11.6.2016 14:29
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Sanomalehtien Liiton julkaiseman Suomen Lehdistön kesäkuun numero on aina kiintoisaa luettavaa, koska siinä summataan sanoma- ja kaupunkilehtien tuloskunto. Eilen ilmestyneestä numerosta käy ilmi, ettei sanoma- ja kaupunkilehtien julkaiseminen ole enää miljardibisnes. Those were the days.

Vuonna 2014 sanoma- ja kaupunkilehtien yhteenlaskettu nettomyynti oli 1 020 miljoonaa euroa, josta sanomalehtien osuus oli 947 miljoonaa euroa. Viime vuonna yhteenlaskettu nettomyynti oli enää 983 miljoonaa. Leikkuri iski erityisesti sanomalehtiin, joiden myynnistä katosi 36 miljoonaa taivaan tuuliin. Se on prosentuaalisesti pieni luku, mutta käytännössä ihan järkyttävä summa rahaa.

Nettomyynti tarkoittaa lehden verottomien levikki- ja ilmoitustuottojen summaa. Ilmoitustuotoista on vähennetty muun muassa alennukset sekä alennuksen luonteiset mainos- ja mediatoimistokorvaukset.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu