Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Radiomainonta väärillä jengoilla

Blogit Mediaansekaantuja 27.3.2014 14:06
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Teimme eilen Julkisen sanan neuvoston kokouksessa kaksi tärkeää piilomainontaratkaisua. Toinen oli selvä tapaus, mutta toista pohdittiin pitkään ja hartaasti jo edellisessä kokouksessa. Loppujen lopuksi molemmissa oli kyse samasta asiasta: radiomainonta on lähtenyt Journalistin ohjeiden vastaisille urille ja sekoittuu liiaksi toimitukselliseen sisältöön. 

Jo ennen näitä tapauksia on ollut nähtävissä tietynlainen trendi: Edellisessä kokouksessa annoimme langettavan Radio NRJ:lle, jonka toimittaja kehui kesken juontonsa Samsungin tablettitietokonetta. Samaan aikaan kanavalla oli menossa kyseisen tuotteen mainoskampanja. Vuosi sitten NRJ sai langettavan esiteltyään mainoshahmon oikeana musiikkiartistina. Toimitus hämärsi harkitusti journalistisen ja markkinointiaineiston rajaa ja johti yleisöä harhaan. Hieman aiemmin Radio Rock oli saanut langettavan, kun ohjelmassa mainostettiin Gigantin uutta myymälää ja toimittaja hehkutti hullun halpoja avajaistarjouksia.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu