Onko Google hyvän- vai pahantekijä?

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kirjoitan tätä parhaillaan vuosittaisesta media-alan tapahtumasta Journalismin päivästä, jossa Long Playn päätoimittaja Hanna Nikkanen kysyy paneelikeskustelussa Googlen strategisten suhteiden johtajalta Eero Korhoselta ”Did you buy us off?” – ostitteko meidät hiljaisiksi?

Kysymyksellä Nikkanen viittaa Googlen DNI-rahaston (Digital News Fund) eurooppalaisille kustantajille maksamiin tuotekehitysrahoihin, joista Nikkasen Long Playkin pääsi osalliseksi vuonna 2016.

Kävin läpi Googlen rahoittamat suomalaishankkeet vastikään ilmestyneessä Suomen Lehdistön jutussa. Google on rahoittanut eurooppalaisia kustantajia jo 115 miljoonalla eurolla, josta suomalaisten osuus on ollut 2,5 miljoonaa euroa vuoden 2016 jälkeen. Suurin avunsaaja Suomessa on Helsingin Sanomat 490 000 euron tuellaan viime vuonna.

Myös tätä blogia kustantava Otavamedia sai vastikään 50 000 euron rahoituksen tekoälyhankkeeseensa.

Ollaanpa rehellisiä. Kysymys ei ole mistään hyväntekeväisyydestä tai veljesavusta vaan hyvittelyrahasta, jolla median mainosrahat rohmunnut Google voitelee ärsyttämiään eurooppalaisia kustantajia ja kerää samalla myönteistä pr:ää. Vaikka summa per mediayritys olisi suhteellisen pieni, 115 miljoonaa euroa on aivan huikea läjä rahaa ja 2,5 miljoonaa euroakin on iso tukisumma suomalaisessa mediakentässä.