Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Onko Google hyvän- vai pahantekijä?

Blogit Mediaansekaantuja 12.10.2018 11:55
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Kirjoitan tätä parhaillaan vuosittaisesta media-alan tapahtumasta Journalismin päivästä, jossa Long Playn päätoimittaja Hanna Nikkanen kysyy paneelikeskustelussa Googlen strategisten suhteiden johtajalta Eero Korhoselta ”Did you buy us off?” – ostitteko meidät hiljaisiksi?

Kysymyksellä Nikkanen viittaa Googlen DNI-rahaston (Digital News Fund) eurooppalaisille kustantajille maksamiin tuotekehitysrahoihin, joista Nikkasen Long Playkin pääsi osalliseksi vuonna 2016.

Kävin läpi Googlen rahoittamat suomalaishankkeet vastikään ilmestyneessä Suomen Lehdistön jutussa. Google on rahoittanut eurooppalaisia kustantajia jo 115 miljoonalla eurolla, josta suomalaisten osuus on ollut 2,5 miljoonaa euroa vuoden 2016 jälkeen. Suurin avunsaaja Suomessa on Helsingin Sanomat 490 000 euron tuellaan viime vuonna.

Myös tätä blogia kustantava Otavamedia sai vastikään 50 000 euron rahoituksen tekoälyhankkeeseensa.

Ollaanpa rehellisiä. Kysymys ei ole mistään hyväntekeväisyydestä tai veljesavusta vaan hyvittelyrahasta, jolla median mainosrahat rohmunnut Google voitelee ärsyttämiään eurooppalaisia kustantajia ja kerää samalla myönteistä pr:ää. Vaikka summa per mediayritys olisi suhteellisen pieni, 115 miljoonaa euroa on aivan huikea läjä rahaa ja 2,5 miljoonaa euroakin on iso tukisumma suomalaisessa mediakentässä.

Suomessa sanomalehtikustantajia edustavan Suomen Lehdistö -lehden vt. päätoimittaja Noora Autio tunnisti ongelman pääkirjoituksessaan. Autio viittasi norjalaisen Schibstedin yhteiskuntajohtajan Karin Petterssonin tiukkaan linjaukseen, jonka mukaan Schibsted ei jatkossa ota ydintoimintojensa kehittämiseen rahaa Googlelta tai Facebookilta.

Autio huomautti, että tällaisen periaatteen ylläpitäminen voi olla haastavaa monelle taloudellisten paineiden kanssa painivalle mediatalolle.

Helppohan se on öljymaan lehtipohattojen pitää tiukasti kiinni riippumattomuudestaan.

Entä mitä Googlen Eero Korhonen vastasi Hanna Nikkasen kysymykseen?

Korhosen mukaan Google on vain halunnut stimuloida eurooppalaista uutistoimijoiden kenttää, koska Google hyötyy itsekin hakukoneestaan löytyvästä monipuolisesta uutissisällöstä.

”Muutitteko journalismianne saamanne rahoituksen vuoksi?” Korhonen heitti takaisin.

Älkää menkö Eeron lankaan.

Tuskinpa yhdenkään mediatoimijan journalismi on ”muuttunut” mitenkään Googlelta saadun rahan vuoksi.

Kyse on ennemminkin uskottavuudesta ja siitä, mitä jää taloudellisen kytköksen vuoksi journalismissa kokonaan tekemättä. Montako kriittistä juttua olette nähneet esimerkiksi Google DNI-rahaston motiiveista?