Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Onko Google hyvän- vai pahantekijä?

Blogit Mediaansekaantuja 12.10.2018 11:55
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Kirjoitan tätä parhaillaan vuosittaisesta media-alan tapahtumasta Journalismin päivästä, jossa Long Playn päätoimittaja Hanna Nikkanen kysyy paneelikeskustelussa Googlen strategisten suhteiden johtajalta Eero Korhoselta ”Did you buy us off?” - ostitteko meidät hiljaisiksi?

Kysymyksellä Nikkanen viittaa Googlen DNI-rahaston (Digital News Fund) eurooppalaisille kustantajille maksamiin tuotekehitysrahoihin, joista Nikkasen Long Playkin pääsi osalliseksi vuonna 2016.

Kävin läpi Googlen rahoittamat suomalaishankkeet vastikään ilmestyneessä Suomen Lehdistön jutussa. Google on rahoittanut eurooppalaisia kustantajia jo 115 miljoonalla eurolla, josta suomalaisten osuus on ollut 2,5 miljoonaa euroa vuoden 2016 jälkeen. Suurin avunsaaja Suomessa on Helsingin Sanomat 490 000 euron tuellaan viime vuonna.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu