Näin uutiskanava CNN varmistaa some-aineiston aitouden

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Jokainen journalisti on sosiaalisen median tuottaja, kiteytti eilen oman ajattelutapansa Suomessa vieraillut uutiskanava CNN:n digipuolen tuottaja Rachel Rodriguez. CNN:n digitaaliset toiminnot on jaettu New Yorkiin, Atlantaan, Hongkongiin ja Lontooseen, josta Rodriguez piipahti Tampereen yliopiston järjestämään Verkkokerronnan päivään.

Reaaliteetti on kuitenkin se, että CNN:lläkin vain noin puolet toimittajista tekee somea reaaliajassa, jos hallitsee välineen. CNN:n sosiaalisen median toiminnot on keskitetty kolmeen ryhmään: some-julkaisemiseen, some-etsintään ja some-televisioon. Esimerkiksi etsintätiimin tehtävänä on löytää sosiaalisesta mediasta silminnäkijöitä ja materiaalia uutislähetyksiin.

Rodriguez listasi tärkeimmät pointit, kuinka uutisoidaan sosiaalisessa mediassa:

  • Ole inhimillinen.
  • Tarkista tietojen paikkansapitävyys.
  • Kysy julkaisulupaa.
  • Kreditoi lähteet.
  • Ole läpinäkyvä.
  • Sulje ympyrä.

Inhimillisyydellä hän viittasi siihen, että esimerkiksi onnettomuuspaikalta yhteyttä ottaneelta varmistetaan, onko hän kunnossa ja turvassa, ennen kuin ryhdytään neuvottelemaan aineiston julkaisusta. ”Sulje ympyrä”, close the loop, on periaatteessa päivänselvä asia, mutta tahtoo unohtua kiireisessä uutistyössä. Rodriguez tarkoittaa sitä, että toimittajan kannattaa kiittää yleisöltä saamastaan aineistosta ja näyttää, miten sitä käytettiin. Se kasvattaa luottamusta ja syventää suhdetta yleisöön.