Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Näin sanomalehdet pärjäsivät – mielikuvat vs. todellisuus

Blogit Mediaansekaantuja 7.6.2018 10:31
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Tällä viikolla putkahti postiluukusta hartaasti odottamani Suomen Lehdistön vuosittainen tilastonumero. Se on käytännössä ainoa julkaisu, josta saa tietoa suomalaisten sanomalehtien taloudellisesta pärjäämisestä yksityiskohtaisella tasolla.

Itseäni ovat viime vuosina kiinnostaneet erityisesti iltapäivälehdet, joiden sisällön ja mediatalouden muutosta koskevan väitöskirjan kävin  juuri eilen viemässä esitarkastukseen Tampereen yliopistolle. Iltapäivälehtien tunnuslukuja ei ole enää vuosiin julkistettu emokonsernien tilinpäätöksissä, joten ulkopuolisen on vaikea arvioida objektiivisesti, miten niillä oikeasti menee.

Suomen Lehdistö kuitenkin raottaa salaisuuksien verhoa, mutta eipä sekään kerro kaikkea. Suomessa tuntuu olevan erittäin salaista tietoa muun muassa se, paljonko ovat yksittäisten lehtien digitaaliset tuotot. Suomen Lehdistö kertoo digitaaliset tuotot lehtiryhmittäin. Päivälehdillä ne olivat viime vuonna 8,7 prosenttia nettomyynnistä eli noin 51 miljoonaa euroa. Euromääräistä kasvua oli tullut vuodessa 7 miljoonaa euroa, mikä on kovin vähän siihen nähden, että tuotot jakautuvat 31 lehden kesken ja suuren osan siitä rohmuaa Helsingin Sanomat.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu