Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Näin brändiguru Sounio-Ahtisaari hallitsee mediaa

Blogit Mediaansekaantuja 6.5.2014 16:01
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Eurovaaliehdokas Lisa Sounio-Ahtisaarta pukkaa nyt joka tuutista. Aamulla sain hämmästellä Facebookin välityksellä hänen Aamulehdessä julkaistua ilmoitustaan. Heti sen jälkeen luin Ilta-Sanomista uutisen, jonka mukaan Helsingin Sanomat on pannut stopin ex-presidentin miniän väärään paikkaan eksyneelle vaali-ilmoittelulle.

Twitter-fiidini on ollut tätä tänään täynnänsä, kun Sounio-Ahtisaari ihmetteli saamaansa kohtelua ja HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi vastasi viestiin.

Ei mennyt tuntiakaan, kun sähköpostiini kilahti Lisa Sounio-Ahtisaarelta viesti otsikolla ”Lisa Sounio-Ahtisaaren kampanja kuohuttaa”. Näitä viestejä on viime aikoina pukannut tiuhaan tahtiin täysin pyytämättä. En ole antanut yksityistä sähköpostiosoitettani millekään vaalikampanjointilistalle. Tällainen suoramarkkinointi on tietysti laitonta, mutta olen nyt kääntänyt viestit suoraan spammikansioon.

Nimiasia ja ex-presidentin pojan puolisous tuntuvat olevan Sounio-Ahtisaaren kampanjan pääpainopisteet, sillä ne nousevat jatkuvasti esiin ja yleensä hän tekee sen ihan itse. Naiivisti kuvittelin ensin, että tämä somessa levitetty Porvari-tv:n nimisekoilu oli tahatonta komiikkaa:

Haastattelija: ”Liisa Suonio, tervetuloa joukkoon.”

Haastateltava: ”Nimeni on Lisa SOUnio-Ahtisaari…”

Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että tämäkin kohtaus oli etukäteen käsikirjoitettu. Haastattelijan ilmekään ei nimittäin värähdä, kun Sounio-Ahtisaari huomauttaa virheestä ja kääntää puheen sujuvasti isänsä sukuhaaran vanhaan Sonni-nimeen.

Voisiko olla, että Liisa Suoniolla on vain niin ylivertainen huumorintaju, jota muut eivät ymmärrä? Että tämä olisi uuden ajan Monty Pythonia?

Eurovaaliehdokas on ottanut myös Wikipedian haltuunsa, mutta siellä on ilmennyt jotain pientä harmillista vastaanpullikointia. Lisa Sounio-Ahtisaarta koskevan Wikipedia-artikkelin historiatiedoista ilmenee, että nimimerkki Anuhalme on käynyt muokkaamassa artikkelia ensin 25.10.2013, sitten 29.10. ja kolmannen kerran 13.11.2013.

Ensimmäisessä tekstiversiossaan nimimerkki Anuhalme kehuu Sounio-Ahtisaarta muun muassa ”suosituksi luennoitsijaksi, joka tunnetaan raikkaista ja räväköistä mielipiteistään”. Toinen Wikipedia-käyttäjä kuitenkin siistii tekstiä neutraalimmaksi ja pyytää lähdetietoja.

Toisen muokkauksen jälkeen tulee jo kipakampaa palautetta: ”Eipä poisteta aiempia lähdepyyntöjä, lähteitä, wikityksiä ja muotoiluja; henkilöistä ei ole tapana kirjoittaa etunimillä; näkökulman tulisi olla neutraali eikä mainostava; linkedinin viite puutteellinen jne. jne.)”. Anuhalme on lisännyt tekstiin muun muassa muiden lähteiden kehuvia kommentteja Sounio-Ahtisaaren entisestä yrityksestä ja esikoiskirjasta. Toinen käyttäjä kumoaa jälleen osan Anuhalmeen tekemistä muutoksista Wikipedian sääntöjen mukaisesti.

Kuka on Anuhalme?

Googlen mukaan yksi Sounio-Ahtisaaren kampanjatiimiläisistä on nimeltään Anu Halme. Soitan ja kysyn, onko hän Wikipedian tekstimuokkausten takana.

”Olen sama henkilö. Minusta on hyvä, että artikkeli on ajan tasalla, ja tarkoituksena oli tehdä se mahdollisimman neutraalilla tavalla”, Anu Halme vastaa.

Eräs politiikan toimittaja kommentoi tänään Facebook-keskustelussa, ettei ymmärrä, miten ja miksi brändiasiantuntijaksi itseään mainostava ehdokas brändää itsensä hörhöksi. ”Any publicity is not always good publicity”, toimittaja huomautti.

Lisa Sounio-Ahtisaari perustelee verkkosivuillaan kampanjointitapaansa sillä, että häntä on aina ottanut pattiin politiikan tekeminen niin tylsäksi, että äänestäjät nukkuvat. ”Tehdään yhdessä värikkäämpää politiikkaa!” ehdokas huudahtaa.

Monessakin keskustelussa on arveltu Sounio-Ahtisaaren tempausten olevan peräisin jostain markkinoinnin oppikirjasta. Ehdokkaan toimintaa voi tarkastella vaikkapa markkinoinnin ja mainonnan AIDA-tekniikan kautta. AIDA eli Attention–Interest–Desire–Action. Se tarkoittaa sitä, että kun ihmisille yritetään kaupata jotain tuotetta tai tässä tapauksessa vaaliehdokasta, ensin pitää saada kiinnitettyä huomio, sitten herättää ihmisten kiinnostus ja (osto)halu. Viime kädessä heidät pitää saada toimimaan eli äänestämään ehdokasta.

Lisa Sounio-Ahtisaaren AIDA:sta on jo puolet valmiina – hän on saanut huomiomme ja herättänyt kiinnostuksemme. Nyt vain lisää halukkuutta ja actionia, äänestäjät!