Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

MTV:n tv-somemittari: Big Brother valloitti Twitterin

Blogit Mediaansekaantuja 30.9.2014 11:31
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Päivän linkkivinkkinä suosittelen vilkaisemaan MTV:n uutta tv-somemittaria, joka on vielä testausvaiheessa eikä siitä ole pidetty suurta meteliä. M&M uutisoi somemittarista viime viikolla.

MTV:n somemittauksessa ovat mukana kaikkien kotimaisten tv-kanavien ohjelmat, joista keskustellaan Twitterissä. Uuden mittarin esikuvana toimii amerikkalaisen kuluttajatutkimusyhtiön Nielsenin Twitter TV Ratings.

MTV:n tv-somemittarin mukaan eilisen suosituin puheenaihe Twitterissä oli MTV:n oman Sub-kanavan Big Brother -ohjelma. Aihetunnisteella #bbsuomi twiitattiin eilen yli 2500 kertaa 300 twiittaajan voimin. Ilmeisesti mittari ei tavoita niitä BB-aiheisia twiittejä, joissa ei ole hashtagia #bbsuomi, eli todellinen lukema voi olla paljon korkeampi.

Somemittarissa on kiintoisaa mahdollisuus tarkastella yksittäisen ohjelman tarkempia twiittauslukuja menneeltä viikolta. Big Brotherin some-strategia pesee muut ohjelmat mennen tullen: joka ilta kanavan ohjelmistossa olevasta BB:sta twiitataan tasaisen korkeita määriä pitkin viikkoa, kun muilla ohjelmilla tulee vain yksi lähetysiltaan kohdistuva piikki ja sen jälkeen twiittailu hiipuu.

Viime viikon suosituin twiittauskohde oli Nelosen Vain elämää, 4522 twiittiä ja 2076 uniikkia twiittaajaa. Sijoilla 2.-7. on MTV:n Subin Big Brother, kahdeksantena Yle TV2:n Docventures, yhdeksäntenä jälleen Big Brother ja kymmenentenä MTV3:n Tanssii tähtien kanssa. Tv-somemittarin tarkoituksena on tietysti vahvistaa MTV:n ohjelmien houkuttelevuutta sosiaalisessa mediassa mainostajien silmissä. Nerokas keksintö!

Sosiaalisen median puheenaiheiden mittaaminen on vaikeaa, koska keskustelut ovat levällään eri kanavissa. Kaikki Twitter-keskustelijat eivät käytä aihetunnisteita, eikä Twitter välttämättä ole somessa Suomen johtava puheenaihemedia, jossa esimerkiksi mainostajia kiinnostavat nuoret viihtyisivät. Facebookissakin jutellaan vilkkaasti tv-ohjelmista, mutta somemittari ei pääse käsiksi yksityisiin keskusteluihin.

Sosiaalista mediaa yhteenkokoava mittaustapa puuttuu. MTV:n tv-somemittari on kekseliäs avaus, joka toivon mukaan ei jämähdä pelkkään Twitterin mittaamiseen.