Mikrobitti linjasi: Toimittajille enintään 30 euron lahjoja

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Mediakonserni Sanoma myi Talentumille tietotekniikasta kirjoittavan MB-lehden viime keväänä. Viime viikolla kerrottiin Alma Median tehneen ostotarjouksen Talentumin kaikista osakkeista. Seuraan näitä muuveja jännityksellä, sillä olen itse avustanut kyseistä lehteä jo vuosien ajan, ja yritän ennättää lähettämään laskuni aina kulloiseenkin oikeaan osoitteeseen.

MB yhdistyi vastikään Talentumin julkaiseman MPC-lehden kanssa ja ilmestyy nyt muinaisella Mikrobitti-nimellään. Yllättävää ja ilahduttavaa oli se, että ensimmäisessä nahkansa luoneessa lehdessä julkaistiin Mikrobitin eettiset periaatteet. Omien yhtiökohtaisten eettisten ohjeiden julkistaminen ja niiden mukaan eläminen ei tekisi pahaa muillekaan tuotteita testaaville ja matkoilla käyville tiedotusvälineille.

Lehti kertoo osallistuvansa valmistajien kustantamille matkoille valikoidusti: ”Matkojen sisällön on oltava lukijoitamme kiinnostavaa ja journalistisesti perusteltua. Matkalle osallistuminen ei takaa sitä, että aiheesta kirjoitetaan Mikrobitissä”.

Mikrobitin eettisten sääntöjen mukaan toimittajat saavat ottaa ammatinsa hoitamiseksi ja suhteiden ylläpitämiseksi vastaan normaaleja lounaita ja vieraanvaraisuutta. ”Yksittäisen toimittajan saaman lahjan enimmäisarvo voi olla 30 euroa, sitä arvokkaammat palautamme tai annamme esimerkiksi lukijakilpailun palkinnoksi”.

Tärkeä maininta on myös se, että lehti myy mielellään ilmoitustilaa, mutta lehteen ei saa toimituksellista juttua ostamalla mainostilaa eikä ilmoitusasiakkuus vaikuta laitearvioihin.