Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Mediana esiintyvä OP-pankki astui miinaan – pääjohtaja poistatti MTK:ta suututtaneen blogikirjoituksen

Pasi Kivioja
Blogit Mediaansekaantuja 5.10.2017 11:15

Joku MTK:n maataloustuottaja oli vetänyt herneet OP-pankin julkaisemasta blogitekstistä ja soittanut OP-ryhmän pääjohtajalle Reijo Karhiselle. Karhinen oli oitis poistattanut tekstin OP:n verkkosivuilta. En tiedä, ulottuuko Karhisen toimivalta myös Googlen välimuistitallenteisiin, josta teksti katosi hetki sitten. Olin onnekas, sillä ehdin ottaa jutun talteen tutkittavaksi.

Koska alkuperäinen kirjoitus ja sen välimuistitallenne on poistettu, yleisön on mahdotonta arvioida, olivatko tekstin faktat paikkansapitäviä vai yleisesti kiistanalaisia. Siteeraan siis hieman alkuperäistä tekstiä.

OP:n pääjohtaja Reijo Karhinen poistatti maataloustuottajia suututtaneen blogikirjoituksen pankin verkkosivuilta.

Blogin kirjoittaja oli otsikoinut kirjoituksensa ”Kukkaro, vatsa ja ilmasto kiittävät: 9 hyvää syytä syödä vähemmän lihaa”. Yhdeksän tiiviisti perusteltua pointtia olivat: riski sairastua pienenee, voit paremmin, ilmaston kuormitus vähenee, vesistöt pysyvät puhtaampina, talouden voimavaroja säästyy, sademetsät säilyvät, vesivarannot riittävät paremmin, eläinten kärsimys vähenee, rahaa säästyy. Haastateltuina oli käytetty Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professoria Mikael Fogelholmia ja WWF:n suojeluasiantuntijaa Annukka Valkeapäätä.

Karhinen esitti pahoittelunsa tekstistä MTK-liitoille ja korosti, ettei teksti vastaa OP-ryhmän virallista kantaa. Karhisen mukaan finanssiryhmä tukee täysillä suomalaista lihantuotantoa ja elintarviketeollisuutta. Maaseudun Tulevaisuuden mukaan teksti poistettiin, koska se sisälsi useita virheitä ja epätäsmällisyyksiä.

OP haluaa esiintyä mediana (op.media) ja hämärtää samalla journalismin ja markkinoinnin rajaa tekemällä journalismina esittäytyvää sisältöä. ”Päätoimittaja” Karhisen toiminta kuitenkin onneksi alleviivaa journalismin ja natiivimainonnan eroa: Näin ei journalismissa voisi toimia. Journalismissa ollaan riippumattomia sidosryhmistä. Journalismissa virheet ja epätäsmällisyydet pyritään korjaamaan, ei poistamaan koko juttua. 

Ruutukaappaus OP:n Facebook-sivulta, jossa käydään keskustelua tekstin poistosta.

Ja jos jollekin olen journalistina allerginen, niin sille, että joku hyvävelikerhon ukkeli tulisi poistelemaan julkaistuja tekstejä blogistani. Toki Suomen Kuvalehden päätoimittaja Ville Pernaa voisi ja saisi näin tehdä, mutta eihän siitä hyvää seuraisi eikä Pernaa ole sellainen ukkeli. Poiston perusteluiden pitäisi olla vedenpitävät. Karhisen perustelut ontuvat, mutta asialle ei voi mitään, koska OP ei ole oikeasti mikään media.

OP on yritys, joka edistää omaa liiketoimintaansa ja kumartaa omille sidosryhmilleen. Ei siinä mitään pahaa ole, mutta älkää viitsikö esiintyä mediana. Please.

En vietä kirjoituksen mainitsemaa lihatonta lokakuuta, mutta en lähtisi myöskään kiistämään poistetun blogikirjoituksen väitteitä esimerkiksi lihansyönnin vähentämisen terveysvaikutuksista. Karhisen tavoin minäkin arvostan suomalaista ruokatuotantoa, mutta arvostukseni ei pitäisi estää asiallista keskustelunherättelyä tästä tärkeästä aiheesta.

P.S. Olen OP-pankin asiakas. Eikö Karhinen ajattele lainkaan MINUN tunteitani? Odotan pääjohtajan anteeksipyyntöä.

Pasi Kivioja

Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja Julkisen sanan neuvoston toinen varapuheenjohtaja.

Keskustelu

Itsekin olen reagoinut siihen, että OP yrittää esiintyä ties minkä alan ”asiantuntijana”. On mennyt liian pitkälle.

OP:lla ei ole yhtä ruusuista olla töissä kuin mitä nämä blogit antavat kuvaa. Pelolla johtaminen on siellä arkipäivää.

Näitä luetaan juuri nyt