Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Maailman ohuin lukulaite ja muita Next Median ihmeitä

Blogit Mediaansekaantuja 19.3.2014 05:28
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Sanoma- ja aikakauslehtien kuolemaa toitottavat digijeesukset väittävät usein, etteivät suomalaiset kustantajat investoi digitaaliseen kehitykseen. On totta, että kaikilla julkaisijoilla ei ole rahaa eikä kauaskantoista viisautta sijoittaa tulevaisuuteen, mutta tiedoksi profeetoille, että Suomessa on ollut jo neljä vuotta käynnissä kansainväliselläkin mittapuulla megalomaaninen kustannusalan tutkimus- ja kehitysohjelma Next Media. Next Mediassa on tampattu umpihankeen latuja nimenomaan digitaalisen median uusille innovaatioille.

Rahat - yhteensä 34 miljoonaa euroa vuosina 2010-2013 - ja työpanokset Next Mediaan ovat tulleet mediayrityksiltä, tutkimuslaitoksilta ja Tekesiltä. Yrityksiä on ollut vuosittain mukana noin 50 ja tutkimuslaitoksia 6-8. Tutkimusohjelmaan on pumpattu kaikkiaan 300 henkilötyövuotta. Mukana ovat olleet keskeisimmät sanoma- ja aikakauslehtikustantajat sekä kirjakustantajat. Vastaavaa eri alojen kustantajien yhteistä rintamaa ei ole nähty missään muualla maailmassa digitaalisissa kehityshankkeissa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu