Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Kustantajan taikatemppu: Fokus ja hokuspokus

Blogit Mediaansekaantuja 30.6.2015 09:42
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Mediakonserni Sanoma tiedotti viime viikolla myyvänsä reportaasilehti Geon aikakauslehtiä julkaisevalle Fokus Media Finlandille. Sanoma on viime aikoina hankkiutunut eroon useista kannattavista lehtinimikkeistä, koska ne eivät istu naistenlehtiin keskittyvän kutistuvan kustantajan strategiaan. Toukokuussa Sanoma ilmoitti myyvänsä tietotekniikkalehti MB:n (entinen MikroBitti) Talentumille, ja viime vuonna pakettiin pantiin Sanoman lehdet Antiikki, V8-Magazine, GTi-Magazine, Pelit sekä lopetusuhan alla ollut Auto Bild Suomi, jotka myytiin Fokus Medialle.

Sanoma vältti tällä lehtikaupalla yhdet yt:t ja suuren määrän badwilliä, joka sille olisi koitunut tunnettujen lehtibrändien lopettamisesta.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu