Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Kustantajan taikatemppu: Fokus ja hokuspokus

Blogit Mediaansekaantuja 30.6.2015 09:42
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Mediakonserni Sanoma tiedotti viime viikolla myyvänsä reportaasilehti Geon aikakauslehtiä julkaisevalle Fokus Media Finlandille. Sanoma on viime aikoina hankkiutunut eroon useista kannattavista lehtinimikkeistä, koska ne eivät istu naistenlehtiin keskittyvän kutistuvan kustantajan strategiaan. Toukokuussa Sanoma ilmoitti myyvänsä tietotekniikkalehti MB:n (entinen MikroBitti) Talentumille, ja viime vuonna pakettiin pantiin Sanoman lehdet Antiikki, V8-Magazine, GTi-Magazine, Pelit sekä lopetusuhan alla ollut Auto Bild Suomi, jotka myytiin Fokus Medialle.

Sanoma vältti tällä lehtikaupalla yhdet yt:t ja suuren määrän badwilliä, joka sille olisi koitunut tunnettujen lehtibrändien lopettamisesta.

Syksyllä 2014 tyhjästä toimintansa aloittanut Fokus on tehnyt melkoisen hokuspokustempun: Se on kasvanut vajaassa vuodessa merkittäväksi aikakauslehtikustantajaksi, työllistää jo 23 ihmistä, teki voitollisen tuloksen 2014 ja uskoo yhä printin voimaan – toisin kuin esimerkiksi Aller, joka ilmoitti juuri lopettavansa Olivian ja Divaanin tappiolliset printtilehdet.

Fokus Mediasta ei ole kerrottu julkisuudessa juuri muuta kuin se, että sen perustajia ovat Tapani Pitzen, Markku Hurmeranta, Esko Kontio ja Johanna Mikkonen, joista kolmella ensin mainitulla on Sanoma-tausta. Yhtiön liikevaihto oli huhti-joulukuussa 2014 noin 1,4 miljoonaa euroa ja tilikauden voitto 25 000 euroa. Fokus Median omistaa sen perustajanelikko ja toimitusjohtaja Tapani Pitzenin vaimo Soili Pitzen.

Firma on pitänyt matalaa profiilia, eikä yt-uutisiakaan ole kuultu. Jotain salamyhkäistäkin yrityksessä on, sillä kylillä puhutaan Fokuksen toimivan Sanoman piilorahoituksella. Tämän väitteen Pitzen kuitenkin ampuu alas.

”Sanomien rahaa tässä ei ole. Olemme rahoittaneet tämän itse pankin yritysrahoituksella ja omalla riskillä”, Pitzen sanoo.

Hän kertoo aavistaneensa vuonna 2013, että Sanomassa suunnitteilla olleet suuret uudistukset paitsi kutistaisivat konsernia, myös avaisivat uusia mahdollisuuksia. Siihen markkinarakoon Pitzen kumppaneineen hoksasi iskeä kiinni. Vuonna 2014 Fokus Medialle siirtyneet lehdet ovat Pitzenin mukaan vahvoja brändejä, joilla on intohimoinen lukijakunta.

Tässä kohtaa tulee se hokuspokus ja tarinan tärkein opetus:

”Ne lehdet olivat liian pieniä Sanomalle mutta sopivan kokoisia meille. Tässä median murroksessa nillä on todennäköisesti pidempi elinkaari kuin esimerkiksi yleisaikakauslehdillä”, Pitzen ennustaa.

Se, mikä on toiselle motivoimatonta nappikauppaa, on toiselle tärkeä leipäpuu, johon halutaan sijoittaa omaa rahaa. Lehden kustantaminen vaatii tunnetusti pohjattomia taskuja, mutta temppu voi onnistua köyhemmältäkin, jos saa käsiinsä nipun voittoa tuottavia lehtiä edulliseen hintaan.

Pitzenin mukaan kaikki Fokus Median hankkimat lehdet ovat voitollisia, mutta niiden levikkitilanne vaatii kovaa työtä. Sanoman myymien lehtien tarkka kauppahinta on liikesalaisuus. Fokus Median tilinpäätöksen mukaan vuoden 2014 liiketoimintakaupan liikearvo on kolme miljoonaa euroa. Vuodenvaihteessa kauppahintavelkaa oli jäljellä miljoona euroa ja vastattavaksi otettuja tilaajavastuita toimitettavista lehdistä 600 000 euroa.

Millainen strategia ja millaiset tavoitteet on uudella aikakauslehtikustantajalla?

Fokus Media aikoo kasvaa. Pitzen kertoo lehtiyhtiön etsivän uusia yhteistyökumppaneita ja mahdollisia uusia tuotteita. Lisäksi vireillä on digitaalisia hankkeita. Yksi tällainen on elokuussa verkossa julkistettava Antiikin kauppapaikka antiikkikauppiaille.

”Koko ajan pitää etsiä uusia tapoja tarjota digipalveluja. Tutkimme, miten lehtiemme lukijayhteisöjä voidaan tukea netissä. Myös printin pidämme elossa mahdollisimman pitkään.”

Ääniraitana tälle postaukselle soi Focuksen Hocus Pocus vuodelta 1973. Kannattaa katsoa – sisältää jodlausta!