Kustantajan taikatemppu: Fokus ja hokuspokus

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Mediakonserni Sanoma tiedotti viime viikolla myyvänsä reportaasilehti Geon aikakauslehtiä julkaisevalle Fokus Media Finlandille. Sanoma on viime aikoina hankkiutunut eroon useista kannattavista lehtinimikkeistä, koska ne eivät istu naistenlehtiin keskittyvän kutistuvan kustantajan strategiaan. Toukokuussa Sanoma ilmoitti myyvänsä tietotekniikkalehti MB:n (entinen MikroBitti) Talentumille, ja viime vuonna pakettiin pantiin Sanoman lehdet Antiikki, V8-Magazine, GTi-Magazine, Pelit sekä lopetusuhan alla ollut Auto Bild Suomi, jotka myytiin Fokus Medialle.

Sanoma vältti tällä lehtikaupalla yhdet yt:t ja suuren määrän badwilliä, joka sille olisi koitunut tunnettujen lehtibrändien lopettamisesta.

Syksyllä 2014 tyhjästä toimintansa aloittanut Fokus on tehnyt melkoisen hokuspokustempun: Se on kasvanut vajaassa vuodessa merkittäväksi aikakauslehtikustantajaksi, työllistää jo 23 ihmistä, teki voitollisen tuloksen 2014 ja uskoo yhä printin voimaan – toisin kuin esimerkiksi Aller, joka ilmoitti juuri lopettavansa Olivian ja Divaanin tappiolliset printtilehdet.

Fokus Mediasta ei ole kerrottu julkisuudessa juuri muuta kuin se, että sen perustajia ovat Tapani Pitzen, Markku Hurmeranta, Esko Kontio ja Johanna Mikkonen, joista kolmella ensin mainitulla on Sanoma-tausta. Yhtiön liikevaihto oli huhti-joulukuussa 2014 noin 1,4 miljoonaa euroa ja tilikauden voitto 25 000 euroa. Fokus Median omistaa sen perustajanelikko ja toimitusjohtaja Tapani Pitzenin vaimo Soili Pitzen.

Firma on pitänyt matalaa profiilia, eikä yt-uutisiakaan ole kuultu. Jotain salamyhkäistäkin yrityksessä on, sillä kylillä puhutaan Fokuksen toimivan Sanoman piilorahoituksella. Tämän väitteen Pitzen kuitenkin ampuu alas.