Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Kohuttu turvekampanja sai huomautuksen – mutta ei vaihtoehtoisista faktoistaan

Blogit Mediaansekaantuja 16.5.2017 08:12
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Taisi päästä aika pienellä mediahuomiolla tämä Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) vastikään antama huomautus Bioenergia ry:n turvekampanjalle, joten palataanpa asiaan vielä hetkeksi. Mainostoimisto Hasan & Partnersin tekemä mainoskampanja herätti aiemmin talvella kohun faktoillaan, joita muun muassa Helsingin Sanomat ja some-keskustelijat ampuivat alas.

Esimerkiksi viestinnän ammattilaisten Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo kirjoitti blogissaan, että (kaupallinen) viestintä elää faktoista niin kuin journalismikin. "Kiihkeässä somemaailmassa vaihtoehtoisista faktoista jää nopeasti kiinni ja seuraukset ovat helposti massiiviset. Uskottavuusongelma on nopeasti koko liiketoiminnan ongelma", Repo muistutti.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu