Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Ilmaislehdet voi yhä kieltää, vaikka muuta väitetään

Blogit Mediaansekaantuja 12.5.2016 14:49
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Ainakin MTV ja Iltalehti ovat levittäneet tietoa, jonka mukaan kuluttajalla ei olisi enää oikeutta kieltäytyä ilmaisjakelulehdistä. Asia on ehtinyt raivostuttaa kuluttajia, jotka ovat aiemmin torjuneet ilmaisjakelun "Ei mainoksia" -tarroilla.

Älkää hätääntykö! Ilmaisjakelulehdet voi yhä kieltää, kertoo Sanomalehtien Liitto tiedotteessaan.

Liiton mukaan kuluttaja voi ilmaista tahtonsa seuraavin tavoin:

  1. Ei mitään tarralappusta ovenpielessä tai postilaatikossa: sisään kannetaan kaikki jaettava.
  2. "Ei mainoksia" tai "Lehdet kyllä, ei mainoksia": kuluttaja saa pelkät maksuttomat journalistiset lehdet.
  3. "Ei ilmaisjakelua" -ilmoitus: estää kaiken muun ilmaisjakelun paitsi viranomaisten tiedotteet - siis myöskään ilmaisjakelulehdet eivät tule luukusta sisään.

Muutoksen taustalla on se, että kun Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) selvitti niin sanottua osoitteetonta jakelua, Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto, Posti ja Suomen Suoramainonta ilmoittivat lopettavansa keskenään sopimiensa osoitteettoman jakelun pelisääntöjen noudattamisen. Ne tekevät vastedes osoitteetonta jakelua koskevat päätökset itsenäisesti. KKV:n tiedotteen mukaan kotitalouksilla on edelleen kuluttajansuojalain nojalla oikeus kieltäytyä osoitteettomasti jaettavista mainoksista, mutta Postilla ja Suomen Suoramainonnalla on mahdollisuus jaella toimituksellisia ilmaisjakelulehtiä myös mainoskieltotalouksiin.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu