Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Heipat levikeille – kuka seuraa Allerin mallia?

Blogit Mediaansekaantuja 13.3.2015 12:23
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Muun muassa Seiskaa, Oliviaa ja Oma aika -lehteä kustantava Aller kertoi viime viikolla luopuvansa virallisesta levikintarkastuksesta. Asia sivuutettiin mediassa melko pienellä, vaikka kyse on koko toimialan kannalta merkittävästä uutisesta. On todennäköistä, että Aller näyttää ratkaisullaan suuntaa myös muille lehdille, jotka kärvistelevät laskevien levikkilukujen kanssa mutta toisaalta tavoittavat digitaalisesti alati kasvavan joukon lukijoita, mistä levikkiluvut eivät kerro lainkaan.

Tässä kohtaa on syytä tehdä termit selväksi: Levikki on printtilehden todellista menekkiä, absoluuttisen tarkkaa dataa tilaus- ja irtonumeromyynnistä. Viime aikoina on nähty, että kun uusia tarkistettuja levikkilukuja julkaistaan Media Audit Finlandin (MAF) eli entisen Levikintarkastuksen verkkosivuilla, lehdet jättävät kertomatta niistä tai uutisoivat mieluummin kasvaneista kokonaistavoittavuusluvuistaan, lukijamääristään tai muista onnistumisistaan.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu